Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

zondag 12 mei 2013

Skåbu en Røros

De sneeuw die vorige week is gevallen, is gelukkig alweer weg. Nu de rest nog. Maar het begint al op te schieten. Vorige week zag het er zo uit:

Afgelopen donderdag zijn we om 9 uur 's ochtends vertrokken richting Skåbu om Barbara te bezoeken. De poezen waren voorzien van boordevolle etensbakken en een grote bak met water, dus die konden gezellig 2 dagen feesten zonder ons. We zijn via Atna gereden en de Venabygdberg over naar Vinstra en Skåbu. Balto mocht ook mee.

Even de benen strekken tussen Atna en Sollia.

In de buurt van Sollia.

Helaas konden we niet van het uitzicht boven op de Venabygdberg genieten, want het was er behoorlijk mistig. Tegen enen waren we in Skåbu. Barbara had een goede routebeschrijving gegeven, dus we reden er in 1 keer naar toe. Barbara woont iets buiten het dorp, tussen de hutten. Ze is de enige permanente bewoner. Gelukkig is het niet te ver naar de bewoonde wereld, zo'n 500 meter de berg af.
 Bij Barbara.

Barbara's huis.

We gingen eerst lunchen en zijn daarna naar Slangen gereden, een klein gehuchtje 7 km verderop. Daar zijn we naar de Vinstrefoss (waterval) gelopen. Door de sneeuw die er hier en daar nog lag, raakten we het officiële pad kwijt, zodat we zigzag door het bos naar de waterval zijn gelopen. Balto liep enthousiast mee.

's Avonds had Barbara lekker voor ons gekookt en zijn we op tijd naar bed gegaan. Aangezien ze nog geen gordijnen in huis had, waren we de volgende ochtend allemaal vrij vroeg wakker. Na het ontbijt zijn we naar een andere plek gereden, om daar weer te wandelen. Het was de bedoeling dat we de berg op zouden rijden, maar helaas was de weg een beetje weg door het smeltwater:

Dus zijn we maar te voet verder gegaan, en dat was maar goed ook, want een eindje verder was de weg nog meer weg:

En weer een eindje verder, was er van de weg helemaal niks meer over:

Het was behoorlijk tochtje naar boven en bovenop aangekomen, besloten we maar niet meer verder te gaan. Even wat drinken en dan weer terug naar beneden:

In de verte de toppen van Jotunheimen.

Beneden aangekomen zijn we nog even bij het meer gaan kijken. Afgelopen zomer was het meer bijna helemaal leeg, waardoor er een nederzettinktje boven het water uitkwam. De komende zomer komen er archeologen om dit te gaan onderzoeken.

Nog een afwateringsbuis met special effect:

Na de lunch zijn we weer weggereden richting Vingelen. Dit keer gelukkig schitterend weer, wat mooie uitzichtplaatjes opleverde:

Uitzicht vanaf Skåbu richting het Gudbrandsdal.

Vinstra
Weer terug over de Venabygdberg, dit keer met stralende zon. In de verte Rondane.
Rondane Nationaal Park

We zijn terug gereden via Folldal, waar we nog even een ijsje gekocht hebben. Rond 5 uur waren we weer thuis.

Zaterdag zijn we naar Røros gegaan, waar Johan en Rianne een garagesale hielden. Ze gaan, na 11 jaar in Noorwegen te hebben gewoond, terug naar Nederland. We hebben nog een paar kleine dingetjes gekocht en een kop koffie gedronken. Daarna afscheid van ze genomen en hen veel succes gewenst met de verhuizing en straks met het leven in Nederland. Vervolgens de boodschappen gedaan en toen naar Mel en Nigel. Zij zijn een maand geleden van Kåsa naar Glåmos verhuist. Ze huren nu een mooi, groot huis met uitzicht over Aursunden, een groot meer bij Glåmos. Ze wonen er prachtig. We hebben lekker gegeten bij ze, Nigel had flink zijn best gedaan. Na het eten zijn we nog even bij de puppies in de schuur gaan kijken. Ze fokken zowel siberische als alaskahusky's. Van de Alaskahusky's hadden ze 3 puppies van 2 weken zitten en van de Siberische 6 van 5 maanden. Wat een schatjes, je zou er zo eentje meenemen.

Vanmiddag zijn we uitgenodigd voor de verjaardag van Eleonie en dan zijn de 4 vrije dagen weer voorbij. A.s. vrijdag is het hier nationale dag en het pakket met de Zeeuwse klederdracht, die ik besteld had, ligt bij het postkantoor. Dat kan ik morgen mooi ophalen. Ik ben heel benieuwd!

Loreena gaat morgen 2 weken stage lopen bij de Cubus, een kledingwinkel in Tynset. Spannend voor haar. En verder weer over tot de normale gang van zaken.