Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

vrijdag 17 mei 2013

17 mei viering

Vandaag was het dan de viering van de Nationale dag in Noorwegen. Vanochtend om 8 uur uit bed en na gedoucht te hebben, de klederdracht van Zuid-Beveland aangetrokken.


Loreena werd door Matjo tegen tienen naar het kerkje in Vingelen gebracht, waar ze afgesproken had met 2 klasgenootjes. Helaas viel alles wat tegen voor haar, want ze lieten haar eigenlijk een beetje links liggen. Erg sneu hoor. Gelukkig zat Danielle ook in de kerk en die heeft zich over Loreena ontfermd.

Ik ben om 10.15 uur naar Tolga gereden en heb mijn auto op een parkeerplaats bij de brug tegenover Malmplassen geparkeert. Het laatste stuk naar boven naar de kerk heb ik gelopen. Beetje bij beetje arriveerden de leden van het koor bij de kerk. Ze vonden de klederdracht geweldig. Ik vond hun klederdracht (bunad) geweldig. We hebben eerst ingezongen en nog wat geoefend in de kirkestua (een soort bijgebouw bij de kerk) en om half 12 begon de kerkdienst. We hebben hier 2 liederen gezongen, als laatste het noorse volkslied, waar iemand een filmpje van heeft gemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=FkGAUPlJjVc&feature=player_embedded


Wat me vandaag wel opviel, is dat er maar weinig mensen het volkslied meezongen. Als een koor het Wilhelmus gaat zingen in een kerkdienst in Nederland, zingt iedereen mee. Hier dus niet. Ook toen het korps bij het bejaardentehuis het volkslied inzette, zongen er maar een paar mee.

Na de dienst moesten we wachten op het muziekkorps, dat een beetje vertraging had opgelopen in Kåsa, waar ze eerst gespeeld hadden. Om 12.45 uur kon dan eindelijk de optocht beginnen. Van de kerk helemaal naar het bejaardentehuis. Erg feestelijk om te zien, al die kleurige bunads en vlaggen. Ik liep ook mee met de overige koorleden. Bij Malmplassen stonden Danielle, Matjo, Tino en Loreena de optocht op te wachten en sloten daar achteraan.

De optocht
 
Wachten bij Malmplassen.
 
 
Danielle, Loreena en Tino sluiten achteraan bij de optocht.
 
Aankomst bij het bejaardentehuis.
 
Bij het bejaardentehuis aangekomen, speelde het muziekkorps een paar nummers en toen waren er nog wat toespraken en toen ging de optocht naar Vidarheim. Sneppen bleef achter, om in het bejaardentehuis nog wat te zingen. Ik kon met Inger meerijden naar Vidarheim na afloop. Daar eerst koffie en gebak, want daar was ik wel aan toe. Het weer was ondertussen helemaal super. De mensen vertelden me dat het erg lang geleden was dat het op 17 mei zulk heerlijk weer was: zonnig en 18 graden.
Op het plein voor Vidarheim.
 
Danielle met een zeeuws meisje.
Lekker, koffie en gebak.
Nog meer bunads.
Solveig en Ellen Vibeke, in hun bunad van Nord-Østerdal.
Zeeuws echtpaar.

 
Om 3 uur was het weer de beurt aan Sneppen om nog 3 liedjes te zingen:
 
 

 
Daarna waren er nog 4 leerlingen van de Cultuurschool die na elkaar nog wat speelden en toen was het de trekking van de loterij. Die heb ik niet meer afgewacht, want ik had geen lootjes gekocht. Matjo en Tino waren al naar huis, Loreena is met mij meegereden. Eerst nog even getankt (in klederdracht) en nog een softijsje gegeten buiten op een bank. En toen naar huis.

Begin van de avond nog even met Loreena meegegaan naar Elin, want de stal moest gewoon schoongemaakt worden, ook op 17 mei. Ik heb haar meegeholpen, dus we waren lekker snel klaar. Vanavond is er nog feest in Malmplassen, maar dat slaan we over. Al met al een leuke dag geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten