Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

woensdag 24 augustus 2011

Tino en Loreena op school

Loreena gaat als een speer. Ze is al helemaal populair. Ze kwam vanmiddag helemaal opgetogen thuis. Ze was door een klasgenootje gevraagd of ze morgenavond naar de voetbaltraining wilde komen. Nu is ze niet bepaald een fanatiek voetbalspeelster, maar ze heeft toch ja gezegd. A.s. zondag is ze uitgenodigd door een ander klasgenootje om te komen paardrijden en volgende week mag ze met weer een ander klasgenootje mee na afloop van school. En ik hoorde dat de meiden in haar klas zelfs ruzie hadden wie met haar mocht praten. Met wiskunde was ze helemaal op en top. Ze loopt hier heel ver voor. Engels vindt ze wel moeilijk en ook de andere vakken zijn niet makkelijk, want natuurlijk allemaal in het noors. Dus dat betekent ook huiswerk voor mij, want ik moet dan alles gaan vertalen, zodat zij de opdrachten kan maken. Maar dat wordt vanzelf wel minder, zodra ze meer noors kan.

Tino is een heel ander verhaal. Gisteren was zijn eerste dag. Tijdens de noorse les ben ik naast hem in de klas gaan zitten en hebben we de opdrachten voor de noorse les door Martijn verder gemaakt. Want het vak noors hier op school is voorlopig niet te volgen, zowel voor hem als voor mij. Gisteren vond hij het allemaal maar saai. Vandaag begon met zwemles en daarna rekenen/wiskunde. Tijdens deze les was ik er ook weer. Op zich was het niet erg moeilijk, maar Tino is nooit een ster in rekenen en wiskunde geweest en de soort sommen die hij nu kreeg, waren helemaal weggezakt. Maar ik merkte vanmiddag bij het huiswerk maken, dat dat wel goed komt. Verder had hij nog 2 uur praktijk, dat vond hij wel leuk. Hij heeft dit samen met een birmese jongen, dus met z'n 2en op 1 leraar. Een aardige leraar, trouwens. Ze gaan een kruk maken en dat ziet hij wel zitten. Verder is hij nog erg negatief over school. Het is hier ook heel anders dan in Nederland. Heel veel pauzes tussendoor. De schooltijdens zijn van 8.25 tot 14.00 uur, elke dag. En dan natuurlijk de noorse taal. Ik denk dat hij wel een half jaartje nodig heeft om helemaal te wennen.

En ik heb eindelijk een telefoon met noors nummer. Matjo en ik zijn vandaag nog naar Evje geweest, wat sportspullen moeten kopen voor de kids en we hebben een simlock vrije telefoon voor mij gekocht. En we hebben de Kiwi supermarkt geprobeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten