Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

woensdag 25 april 2012

Ditjes en datjes

Tja, we beleven niet elke dag allerlei avonturen, ook hier gaat alles door de week meestal zijn gangetje. Maar er zijn natuurlijk veel dingen die hier net wat anders gaan of zijn als in Nederland. Zonsopgang en -ondergang bijvoorbeeld. De zon gaat hier nu op om 5.18 uur (in Nederland 6.22 uur) en onder om 21.11 uur (in Nederland 20.55 uur). 's Ochtends wordt ik dan ook om half 6 al wakker, omdat het al zo licht is. Misschien moeten we het kleine raam dat onze slaapkamer rijk is, toch nog wat meer verduisteren.

Met Tino gaat het nog steeds op en neer. De laatste week weer een dipje, vooral dan afgelopen zondag. Gisteren ging het weer beter. Hij had tentamen Engels gehad en was daardoor vroeger thuis. Dus kon hij gezellig mee om Balto uit te laten. Al met al hebben we toch nog een wandeling van 3 kwartier gemaakt. Moeders ook weer blij, want kind weer lekker naar buiten in plaats van voor de pc. En verder is hij gewoon heel lekker aan het puberen. En o ja, hij doet tegenwoordig gel in zijn haar. Daar had je een jaar geleden echt niet mee hoeven aankomen. Ook zijn kledingstijl is aan het veranderen. Met de kerst wilde hij dus echt nooit niet een overhemd aan, nu is dat 1 van zijn lievelings kledingstukken. Verder vindt hij de broeken, die ik van mijn jongste broer gekregen had, ook erg leuk. Een bruine met zwarte strepen en een zwarte met grijze strepen behoren toch wel tot zijn favorieten. Een jaar geleden had hij ook hier zoiets van, die doe ik nooit van mijn leven aan.

Verder is hier het onderwerp huizen ook erg in het nieuws. Er is in Noorwegen in het algemeen en in Tolga in het bijzonder huizentekort. Nu heeft de gemeente Tolga, samen met nog 81 andere gemeentes, zich ingeschreven voor een soort van huizenproject. Daar moest een mooi plan voor worden geschreven en 12 gemeentes werden uitverkoren. Tolga is de enigste gemeente in de provincie Hedmark die gekozen is en krijgt een flinke pot geld om iets met de huizenmarkt hier te doen. Ben heel benieuwd wat ze daar mee gaan doen.

A.s. zondag gaat Matjo als supporter met Loreena mee naar Hamar. Het wordt een lange dag, want ze moeten om 6.20 uur bij Malmplassen staan en zijn pas rond middernacht thuis. Gelukkig heeft Loreena (en ook Tino trouwens) maandag vrij. Niet omdat het dan Koninginnedag is, want daar hebben ze hier geen boodschap aan. Maar omdat het dinsdag 1 mei is en dat wordt hier wel uitgebreid gevierd. Matjo heeft pech, die moet maandag gaan werken. Dinsdag is hij vrij, want dan is iedereen vrij. Woensdag 2 mei gaan ze allebei gezellig naar Oslo. Loreena moet een paspoort hebben, ze staat nu nog bijgeschreven in het paspoort van mij en van Matjo. En de iemand heeft verzonnen dat dat niet meer mag. Dus gaan ze 's ochtends om kwart over 5 met de auto naar Røros, waar om 6 uur het vliegtuig naar Oslo/Gardermoen vertrekt. Van Gardermoen gaan ze met de trein naar Oslo Centraal en dan gaat Loreena waarschijnlijk eerst uitgebreid shoppen bij H&M, want die hebben ze hier niet in de buurt. Om half 2 moeten ze op de Nederlandse ambassade zijn voor de aanvraag van het paspoort. 's Avonds om 7 uur landen ze dan weer op het vliegveld in Røros en tegen achten zijn ze weer thuis. Duur paspoortje :-)

Ik probeer nu elke dag een half uur klarinet te spelen en dat lukt aardig. Al spelende komen veel dingen weer terug. Ik hoor van verschillende kanten dat ze erg blij zijn dat ik bij het orkest gekomen ben en dat het helemaal niet erg is dat ik nog niet alles mee kan spelen. Dus ik denk dat dat wel goedkomt, met mij in het Tolga/Os Janitsar, zoals het orkest hier heet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten