Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

dinsdag 26 juli 2011

Aanslagen in Oslo

Ik kreeg een paar ongeruste mails uit Nederland over de aanslagen in Oslo.


Oslo ligt hier bijna 400 km vandaan, dus niet echt dichtbij. Wij hoorden ’s avonds rond half 10 pas van de aanslagen, toen Matjo zijn vader ons belde vanuit Nederland met het nieuws. Wij zaten toen een dvd te kijken, omdat we hier nog geen tv kunnen kijken. We hebben nog geen ADSL of schotel. Voor het eerste heb je een persoonsnummer nodig, en dat hebben we nog niet. We hebben toen gelijk de pc aangezet, om te kijken wat er nu precies gebeurd was. Wat ik zelf heel erg vind, is het neerschieten van de jongeren. Met zelf een kind in die leeftijdscategorie (14 tot 25 jaar) gingen mijn gedachten die avond uit naar de ouders van de omgekomen jongeren. Het zal je kind maar wezen! We hebben die nacht dan ook erg onrustig geslapen. Je voelde als het ware de onrust die er in dit land heerste.

Hoe de noren hier eronder zijn, wist ik niet. Ik ken natuurlijk nog niet veel mensen hier. Dus heb ik dat gevraagd aan de Nedernoor die hier al een jaar of 8 woont, hoe de noren in zijn omgeving hier op reageerden. Hij vertelde dat ze verbijsterd waren, dat ze haast niet kunnen geloven dat zoiets in hun land kon gebeuren. Ze waren eigenlijk blij dat een noor dit gedaan had en niet een moslim.

De vlag hangt hier nu halfstok, maar verder merk ik er zelf heel weinig van. Iemand stuurde me een mail en vertelde dat hij op internet had gelezen dat alle winkels gisteren dicht zouden zijn. Maar dat was hier niet het geval. De enige winkel hier was gisteren gewoon open.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten