Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

zondag 1 juli 2012

Dugnad


Eerst een superfoto van mijn 2 mannen, genomen door Danielle Driehaus, tijdens het verjaardagsfeest van Kari.

Gisteren had Matjo een heen en weer rij dag. Eerst heeft hij om 9 uur Tino weggebracht naar Dennis, want het was weer tijd voor de zaterdagbaan. Toen weer terug en om 10.45 uur Loreena weggebracht naar Vingelen voor paardrijles. Om 12 uur haar weer opgehaald en tegen enen zijn we met z'n 3en naar Tynset gereden voor de boodschappen. We waren om 3 uur weer terug, snel een bak thee en om half 4 weer de auto in naar Kåsa om Tino weer op te halen. Nog een bak koffie gedronken bij Dennis en om kwart voor 5 waren we weer thuis.

's Avonds om 20.00 uur werden Matjo en ik verwacht bij de Dølmotunet, het openluchtmuseum van Tolga. Daar begon om 21.00 uur een krokveld, vrij vertaald een restaurantavond. Dit hield in dat er eten gegrild werd, bier en wijn werd geschonken en er trad een artiest op. Matjo en ik en nog 8 andere ouders moesten daar onze dugnadplicht vervullen. Dugnad is vrijwilligerswerk. Van iedere ouder die een kind in  het schoolorkest heeft, wordt verwacht dat ze een keer dugnad doen. Voor deze avond kon iedere ouder 60 kronen per uur verdienen en dit geld gaat dan naar de kas van het Schoolorkest, waar ze dan weer muziek van kopen, de dirigent van kunnen betalen en kunnen sparen voor de jaarlijkse trip. Die gaat volgend jaar waarschijnlijk naar Nederland.

Goed, ik moest met een andere moeder, Trude, kaartjes verkopen. En Matjo had, met een andere vader, de verantwoordelijkheid over de toiletten en liep verder wacht. Andere ouders verkochten bier en wijn, zorgden voor het eten of liepen ook wacht. Om 21.00 uur begon de avond. Tot 23.00 uur was het erg rustig. Trude en ik zaten bij de ingang aan een tafel en het werd steeds kouder. Loreena heeft een plaid gebracht, waar ik een beetje onder kon kruipen. Tussen 23 en 24 uur kwam het meeste volk, veel jongelui. Sommigen waren al dronken toen ze aankwamen. Er liepen ook 2 professionele bewakers. Matjo had ondertussen te maken met verstopte toiletten, waar hij heel blij mee was. Gelukkig hebben ze het met z'n 2en op kunnen lossen. Om 01.00 uur werd er geen bier meer verkocht en konden we langzaam beginnen met opruimen. Gelukkig dat die 2 professionele bewakers rond liepen. Die kregen op een subtiele manier al die dronken mensen van het terrein af. Gelukkig geen vervelende toestanden. Rond 2 uur waren we weer thuis. Niet echt de meest spannende en leukste avond van ons leven, maar we hebben in ieder geval ons plicht weer vervuld.

Morgen naar de galerie. Tegen achten rijd ik met Matjo mee naar Røros en hij komt me om 17 uur weer ophalen. Ook dinsdag en woensdag nog in de galerie en vrijdag. Donderdag komt Evelien, een medecursist van de noorse cursus. Ze komt gezellig een weekje hier bivakkeren. Volgend weekend komt ook Carine nog langs, de lerares noors uit België. Ik hoef me de komende week niet te vervelen.

Vanmiddag heeft Matjo nog een stukje van de woekerende border gemaaid, met als resultaat een mooi veldboeket:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten