Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

zaterdag 14 juli 2012

Trondheim

Afgelopen woensdagochtend is Evelien met Matjo meegereden naar Røros, waar ze de bus heeft gepakt naar Trondheim. Eind van de middag vertrok haar vliegtuig naar Nederland en zat haar vakantie er weer op. Ik kende Evelien (en ook haar moeder) van de noorse les in Essen, België, waar we elkaar 1x in de 2 weken zagen. Dus het was best een beetje spannend of het zou klikken. Maar het bleek supergezellig te zijn om Evelien een weekje in huis te hebben. Misschien dat ze volgend jaar winter nog een keer komt.

Woensdag en donderdag heb ik wat (achterstallig) huishoudelijk werk gedaan en ben begonnen met inpakken. Woensdag is er nieuwe bewegwijzering geplaatst, loeigroot! Weg is mijn uitzicht! Goed dat we hier weg gaan :-).
De nieuwe, loeigrote, bewegwijzering, vlak voor mijn raam.
Vrijdag de 13e zijn we een dagje naar Trondheim geweest.  We vertrokken ’s ochtends om 7.45 uur. We reden via de 30 naar Trondheim en toen we net voorbij Røros waren, stak er een vrouwtjeseland met 2 jongen de weg over. En dit keer had ik mijn fototoestel wel bij me!

Elandenvrouwtje met haar 2 jongen.
We arriveerden rond half 11 in Trondheim. We hebben de auto in een parkeergarage in het centrum gezet en zijn toen eerst naar de Fjordgata gegaan, waar een hobbywinkel zat (Panduro), die Loreena en ik graag wilden bezoeken, en een muziekwinkel (4Sound), die Tino graag wilde zien. Daarna richting de oude brug. Vanaf de oude brug een mooi zicht op de oude pakhuizen die langs het water stonden.
Pakhuizen, gezien vanaf de oude brug
Vervolgens richting de Nidaros Kathedraal, die Matjo en ik graag wilden zien. De kathedraal bleek erg indrukwekkend te zijn. Ik had helaas de verkeerde fotolens bij, dus kon ik van de voorkant geen foto maken. Ook van de binnenkant mocht je geen foto’s maken. Dus  heb ik later in het souvenirswinkeltje een kaart van de voorkant van de kathedraal gekocht en 1 van het prachtige glas-in-lood rozetraam boven de ingang.
De Nidaros Kathedraal

Daarna zijn we nog de kroonjuwelen gaan bekijken. Loreena vond ze schitterend, maar vond de kathedraal wat minder. Tino vond alles wel gaan. Matjo vond de kroonjuwelen erg gedetailleerd en verder vond hij het niet zo interessant, de kathedraal vond hij wel mooi, maar hij had wat meer pracht en praal verwacht. Ik vond de kroonjuwelen erg interessant, en de kathedraal schitterend. De energie binnen voelde goed en ik heb echt lopen genieten.
Gekke mensen

Kiekeboe
Na de kathedraal zijn we richting de Torg gelopen, het centrale plein. Daar zijn we eerst maar het winkelcentrum binnengegaan, waar Loreena helemaal blij werd van H&M, waar ze, hoe kan het ook anders, weer een paar leuke, nieuwe kleren heeft gekocht van haar maandelijkse kleedgeld. Na het winkelcentrum zijn we door een paar autoloze winkelstraten geslenterd en in het café van het winkelcentrum Byhaven hebben we lekker gegeten. Toen nog even inspiratie opgedaan bij de KID (textielwinkel), die naast het café zat, voor Tino zijn kamer. En toen hadden we het wel gezien en zijn we weer naar de parkeergarage gelopen. Rond half 5 zijn we vertrokken, dit keer via de 705 terug. Dit is de zogenaamde rendierenroute, die we al een keer eerder hebben gereden. Toen geen rendieren en dit keer ook niet. Omdat deze route wat langer was, waren we rond half 9 weer terug thuis.
Zo'n dagje met z'n vieren was erg leuk, maar Trondheim zelf, daar hadden we iets meer van verwacht. Iets meer sfeer misschien, maar misschien kwam het ook omdat we midden in het zomerseizoen zitten en dan is het topdrukte. Het weer viel gelukkig mee, de hele dag droog en zelfs af en toe zon. Bij thuiskomst kwam er helaas heel wat water uit de lucht vallen, dus we hadden niks gemist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten