Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

maandag 24 juni 2013

Wandeling en Sankt Hansaften

Zaterdag zijn we naar Tynset gereden om nieuwe bergwandelschoenen voor Tino te kopen, want zijn oude schoenen waren te klein geworden. En goede wandelschoenen zijn hier toch wel een must. Aangezien we toch in Tynset waren, heb ik alvast wat folders neergelegd bij Tynset Hotel en Tynset Camping van het zomerarrangement wat Danielle en ik aanbieden. Het arrangement bestaat uit eerst een uur lichte yogaoefeningen in de yogastudio en daarna een uur tekenen van een mandala in de werkplaats van Danielle en Hein, incl. koffie/thee en koek. We hebben folders laten drukken en nu maar hopen dat we in ieder geval de investering hiervoor eruit halen en, nog beter, er ook nog wat aan over houden. Duimen maar!

Zondag begin van de middag zijn Matjo en ik naar de top van de Nonsvola gelopen. Het weer was nogal wisselend de hele dag, maar het leek erop dat het droog zou bleven, dus we hebben de gok maar gewaagd. Balto ging ook weer gezellig mee. We zijn met de auto naar een beginpunt gereden en vanaf daar was het nog 3 km naar de top. Het eerste stuk ging door het bos.

Daarna kwamen we boven de boomgrens uit. Toen waren we ongeveer op de helft. Matjo en Balto gingen als 2 klimgeiten omhoog:

Op de top aangekomen was het flink gaan waaien en begon het ook te regenen. Matjo heeft onze namen in het logboek gezet, dit zat verstopt in een soort brievenbusje aan de stapel stenen:

Nog even snel wat uitzichtfoto's gemaakt, o.a. van het meer achter ons huis en de steengroeve en van het dorp Vingelen. Ons huis konden we net niet zien. Daarna achter de stapel stenen uit de wind gaan staan, om mijn regenjas aan te trekken en toen weer snel naar beneden.

's Avonds was het weer gelukkig weer opgeknapt, want we waren uitgenodigd door Kristana Jensen en haar man Svein om Sankt Hansaften te komen vieren bij hun kleine boothuisje aan het Tallsjøen, de grote broer van het meer achter ons huis, dan Nedre Tallsjøen heet. De beide meren staan in contact met elkaar via een riviertje. Sankt Hansaften is de avond voor de dag van de geboorte van Johannes de Doper en wordt in Noorwegen gevierd met een vuur en een gril.
Hein en Danielle waren ook uitgenodigd, dus zijn we daar eerst naar toe gereden en toen achter hun aan naar Tallsjøen. We hebben onze auto's bij een paar hutten geparkeerd en zijn met de rugzakken met daarin alle benodigdheden (eten en bestek) nog een 500 m naar het boothuisje gelopen. Daar werden verwelkomt door Svein en Kristina. Ze hadden al een vuur aangemaakt. Even later kwam Tone Hulbækmo nog aangelopen en toen konden we gaan eten. Iedereen had wat meegenomen.

Danielle geniet lekker van de zon.

Net als Loreena.

Mooi uitzicht over het Tallsjøen richting de Langfjell.

Gastvrouw Kristina.

Tino en Loreena mochten de kano van Svein en Kristina gebruiken en hebben zich hiermee uitstekend vermaakt! Tegen half 11 zijn wij weer teruggelopen naar de auto. Voor Matjo is het nog geen zomervakantie, die moest er maandagochtend weer gewoon om 6 uur uit om naar zijn werk te gaan. Dit was onze eerste kennismaking met Sankt Hansaften en die is goed bevallen.