Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

zondag 30 juni 2013

Dugnad

Afgelopen week heb ik even 2 dagen "vrij" genomen. Ik was zo moe, dat ik het wel even goed vond allemaal. Lekker even 2 dagen een beetje keutelen thuis en een heleboel afleveringen bekeken van de noorse tv-serie Himmelblå, die ik bij de bibliotheek had gehuurd. Wat een leuke serie! Je blijft kijken. Er zijn 3 seizoenen van elk 8 afleveringen van gemaakt en ik heb nog 1 seizoen te gaan.

De Olsokkrant was binnengekomen en daar stond een leuk stukje in met foto over het gezamenlijke arrangement dat Danielle en ik hebben georganiseerd voor de Olsokweek eind juli.




Gisteren kreeg ik bericht van de Kommune dat ze besloten hadden mij 30% van het totaal aangevraagde bedrag aan financiële steun te geven. Het is in ieder geval wat, maar eerlijk gezegd had ik toch iets meer verwacht, gezien het feit dat ze het zo belangrijk vinden dat je als vrouw zijnde je eigen arbeidsplaats creert, door je eigen bedrijfje te beginnen. Ik kan hier net mijn yogaopleiding en een beetje marketing van betalen. Nou ja, iets is beter dan niets.

Gisterenavond waren we uitgenodigd voor het verjaardagsfeestje van Ingrid, maar helaas had ik bericht gekregen dat ik dugnad had op een krokveld (feestavond) in Dølmotunet. Ik had me daar 2 maanden terug voor opgegeven via het koor. In de zomer worden diverse feestavonden in de Dølmotunet georganiseerd en leden van de diverse verenigingen in Tolga Kommune moeten dan vrijwillig de boel in goede banen leiden, door o.a. eten en drinken te verkopen, wacht te houden enz. De vereniging krijgt daarvoor betaald. Dus helaas, geen verjaardagsfeest voor mij. Ik had er eerlijk gezegd weinig zin in, in die krokveld. Maar ja, als je het af laat weten, verdient het koor daardoor minder geld. Dus ben ik maar om half 8 richting Tolga gereden. Ik was ingedeeld bij de Fjøskro (stalcafé) en moest daar samen met Embert Storhaug wijn en bier verkopen. Het was niet al te druk en ik heb in ieder geval gezellig met hem kunnen kletsen.
Bjørnar, iemand van de gemeente, die ook op yogales zit, was er ook. Hij zit in de vergadering die de aanvragen voor financiële steun moet bespreken. Hij vond dat ik veel te weinig had gekregen en dat meneer Knut, degene die mij begeleidde, een slechte job had afgeleverd. Ik probeer deze week nog contact met Bjørnar op te nemen, want ik ga denk ik, toch een klacht indienen. Want dat meneer Knut niet zijn best heeft gedaan, is voor mij wel duidelijk. Dat gevoel had ik al langer. In het begin was hij erg enthousiast, maar tegen het einde vond hij het wel allemaal best en wilde, voor mijn gevoel, van mijn "gezeur" af. Hij heeft volgens mij het hele bedrijfsplan niet eens meer doorgelezen.

Terug naar de krokveld: Om 1 uur stopte de verkoop van bier en wijn en moest alles opgeruimd worden. Toen ik terugkwam van iets weg te brengen, hadden een tweetal dronkaards nog maar even een blikje bier gepakt en geprobeerd in een (plastic) glas te schenken. Terwijl het ondertussen al kwart over 1 was, en er dus niks meer werd verkocht. Ik heb voor het eerst in het noors gevloekt (Fæn, du kan ikke gjør det!). Ze hebben er niet voor betaald en de boel ook nog vies gemaakt, terwijl het net schoon was. Stomme dronken noren! Zo, dat is er ook weer uit. Tegen 2en was de hele dronken bubs het terrein afgewerkt. Ik heb weer met verbijstering staan kijken naar de noorse drinkcultuur. Ik begreep van 1 van de andere vrijwillige dames, dat de noorse drinkcultuur in vergelijking met andere landen nogal "voldsom" was, volgens google vertaler: "hevig" of "gewelddadig". Niet alleen op het platteland, maar ook in grote steden als Oslo. Het grootste deel gisteren was niet een beetje dronken, maar gewoon stomdronken. Nou ja, mijn jaarlijkse dugnadplicht zit er weer op. De volgende keer ga ik proberen maar wat taarten te bakken, is veel leuker :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten