Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

maandag 3 september 2012

Indonesisch eten


Hierboven het stukje in de krant van afgelopen vrijdag over het Indonesisch eetgebeuren van afgelopen zaterdag.
Matjo en ik zijn afgelopen zaterdag rond 10.15 uur richting Fjellheim in Vingelen gereden. Daar aangekomen waren Hein, Danielle en Eleonie al druk bezig met de voorbereidingen. Matjo is begonnen met prei snijden en ik ben begonnen met de satestokjes in 2 te breken met een nijptang. De satestokjes hier zijn nogal erg lang en zijn eigenlijk bedoelt voor grillen. De stokjes lagen al in een pan met water te weken. Toen ik daar mee bezig was, arriveerde ook Ingrid Eide, een vriendin van Hein en Danielle uit Tolga. Samen hebben we de gemarineerde stukjes varkenshaas en kip aan de stokjes geregen. Daarna hebben we nog stukken kipfilet in hele kleine stukjes gesneden voor in de nasi. Matjo had ondertussen, nadat de prei gesneden was, alle tafels en stoelen neergezet. De tafels samen met Hein. Ik heb Danielle nog een beetje meegeholpen met de decoraties op de tafels en toen was het 14.00 uur. Tijd om achter mijn kassatafel te gaan zitten.

Er kwamen tussen 14.00 en 20.00 uur zo'n 100 gasten, die voor het grootste deel heerlijk gegeten hebben. Helaas zat er 1 mevrouw tussen, die de kookkunsten van Hein totaal niet kon waarderen en haar geld terugwilde. Het bleek een Nederlandse mevrouw uit Os te zijn en ze deed me een potje moeilijk! Eerst tegen Matjo (de rijst was nogal kleverig uitgevallen), vervolgens tegen Hein en later tegen mij, toen ze haar geld op kwam eisen. Pff, ik ben beleefd gebleven, maar dat kostte me veel moeite! Helemaal niet erg, als je iets niet lekker vindt, en dat kan ook rustig gezegd worden. Maar wel op een fatsoenlijke manier graag! Gelukkig was zij de enige. De noren die klaar waren met eten en weer weggingen, riepen voor het overgrote deel dat het goed eten was en hun magen lekker gevuld waren. En daar was het ons ook om te doen. De kids zijn ook nog geweest, op de fiets. Loreena heeft Matjo nog mee staan helpen met opscheppen, want gedurende een uur of 2 was het daar erg druk, net als in de keuken. We waren rond 11 uur 's avonds weer thuis, moe maar voldaan.

Gisteren zijn Matjo en ik Hein en Danielle nog gaan helpen met opruimen. Als dank kregen we een heleboel overgebleven rijst, kip, zelfgemaakte satésaus en gesneden prei, wortelen en ui mee. We kunnen de komende 4 weken elke week een keer rijst met kipsaté eten, hmmm.

Tino is gisteren weer bij Dennis gaan werken, hij heeft de hele dag met hout lopen sjouwen. Krijgt hij misschien nog eens echte spierballen, haha. Loreena is nog gaan paardrijden. En 's avonds nog even relaxen en gekeken naar Nordisk Villmarket op NRK1, een programma over het wildleven in Scandinavië. Gisteren was IJsland aan de beurt, komende zondag Finland. We (ook de kinderen) vonden het een erg mooi programma, een aanrader!

Gisterenavond nog genoten van de prachtige avondlucht boven de Tronfjell:



Vandaag weer in het gewone stramien van school en werk. Ik heb geprobeerd de printer op de laptop van Matjo te installeren, maar dat wilde niet lukken. Verder nog wat voorbereidingen gedaan voor de 1e yogales a.s. woensdagavond. Spannend hoor! Ik hoop maar dat het een beetje gaat bevallen. Volgende week vrijdagavond begin ik met yogales hier in Vingelen.

Tino heeft vandaag een laptop gekregen op school, met bijbehorende tas. Nou ja, gekregen, we moeten hier jaarlijks wel 1000 kronen voor betalen en dat 3 jaar lang. In euro's is dat ongeveer 150 euro per jaar. Niet echt veel dus, want het vervoer is gratis, net als de boeken. Dat is in Nederland wel anders, als ik hier en daar de verhalen hoor. 300 euro per maand voor bijv. alleen het vervoer over een afstand van 40 km. En dan heb ik het nog niet over de schoolboeken gehad. Hier is de belastingdruk dan wel hoger, maar je krijgt er (bijna) gratis school en schoolvervoer voor terug.



1 opmerking:

  1. Leuk om te lezen!

    Wanneer ik langs kom om te smullen, dan ben ik juist dol op kleverige rijst!

    BeantwoordenVerwijderen