Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

vrijdag 31 augustus 2012

Goed en slecht weer

Afgelopen dinsdag leek het wel herfst: wind, regen en 6 graden, jakkes. Maandag was het heerlijk weer: zon, blauwe lucht, weinig wind en 17 graden. Als het hier 17 graden is, kun je heerlijk en je zomerjurkje op de veranda van de zon genieten. Dat het ik 's middags dan ook lekker gedaan. Ook woensdag mooi weer, dus eerst een lekkere wandeling met Balto gemaakt over de weg die langs ons huis loopt. En ook weer eens wat foto's gemaakt.

De rode paaltjes zijn de wegmarkeringen voor de winter. Die zijn afgelopen maandag weer geplaatst.


De herfst is hier al weer in aantocht, de bladeren van de bomen beginnen te verkleuren:


Uitzicht over Nedre Tallsjøen, het meer dat een eindje achter de boerderij ligt:

 
Klein watervalletje aan de kant van de weg......
 
 
.........dat d.mv. een buis onder de weg aan de andere kant verder stroomt richting het meer.

 
Door de vele regen zijn er nogal wat gaten in de weg ontstaan, wat onze dappere rammebak (=auto) niet altijd even leuk vindt. Het is af en toe nogal slalommen tussen de gaten door en soms kun je ze niet ontwijken.

 
De daken die je door de bomen ziet, zijn van de boerderij. Op de achtergrond de Trollfjell (de berg die een beetje op een vulkaan lijkt).
 

Gisteren (donderdag) kreeg ik rond 8.15 uur een smsje van Hein, of ik wilde komen knutselen in de werkplaats in Tolga. Er moesten nog decoraties gemaakt worden voor het indonesisch eetfeest a.s. zaterdag.  Dat leek me wel een leuk idee. Loreena ging deze dag op kamp met klas 8 en 9 ergens aan de voet van een berg in de buurt van Vingelen. Matjo had 's ochtends om 7 uur de grote tas met slaapzak, luchtbed en kleding al meegenomen en bij de Coop hier in Vingelen neergezet. Dat was de verzamelplaats. De kinderen uit Vingelen moesten daar om 9.30 uur zijn en de kids uit Tolga kwamen dan vanuit Tolga aangefietst. Dus Loreena vertrok om 9.00 uur met de fiets richting de Coop (5 km). Vanaf de Coop zijn ze met z'n allen verder gefietst naar de eindbestemming.

Ik had een taxi besteld om in Tolga te komen. De gemeente Tolga heeft een proefproject in het leven geroepen, wat KID heet. Dit houdt in dat je een taxi kunt bestellen minimaal een uur voor je vertrektijd. Deze taxi brengt je waar je maar wilt in de gemeente en kost voor een volwassene 40 kr (= ongeveer 5 euro) enkele reis. De rit naar Tolga was 15 km, maar je kunt bijv. ook naar Øversjødalen voor hetzelfde bedrag. Ik heb gisteren de hele dag in de werkplaats doorgebracht, oosters uitziende decoraties gemaakt met Danielle en tussendoor ook nog even op de foto voor de krant.

Matjo had gisteren de aanhangwagen van Kjell geleend, om de laatste rommel naar de milieustraat (dat heet hier FIAS) te brengen na zijn werk. Het koste 150 kronen, maar het oude huis in Tolga is nu tenminste helemaal leeg. Ik heb gisteren tussendoor de sleutels nog even bij de gemeente ingeleverd. Ben heel benieuwd wie er nu in komt wonen. Ik heb gehoord dat er al een aantal gegadigden zijn die er belangstelling voor hebben. Doordat Matjo nog naar de FIAS moest, Loreena op kamp was en ik in Tolga zat, was Tino zowaar als eerste thuis. Hij was net 5 minuten thuis, toen ik aankwam.

Vanmiddag komt Loreena weer terug. Ik ben erg benieuwd hoe ze het gehad heeft. Vandaag geen paardrijles voor haar, die is verzet naar a.s. zondag. Morgen gaan Matjo en ik helpen bij het indonesische eetfeest hier in Vingelen. Ik hoop dat er veel mensen op af komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten