Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

dinsdag 21 augustus 2012




Zo lekker als het weer vorige week was, zo slecht is het nu. Gisteren regelmatig buien, vanaf gisterenavond tot vanochtend behoorlijk veel regen. Toen was het even droog, maar inmiddels regent het weer, en het is ook niet echt warm: 12 graden. Dus de kachel in de keuken staat lekker te branden nu.

Gisteren was het de 1e schooldag na de zomervakantie voor de kids. Ik ben met Tino meegegaan naar Storsteigen. Zondag heeft Kjell (de eigenaar van ons huis) nog voor ons gebeld wanneer de taxi Tino en Loreena zou ophalen. Volgens de mevrouw die hij belde, zou Tino om 7 uur opgehaald worden en Loreena om half 8. Rond 10 voor 7 was de taxibus er al. Tino stond om 6.52 uur op lijst. Ik mocht gratis mee, omdat het voor Tino de 1e dag was. We werden in vliegende vaart naar Tolga gebracht, want volgens de lijst van de chauffeur vertrok de bus om 7.05 uur vanaf Tolga station. Gelukkig voor hem vertrok de bus pas om 7.10 uur. We stapten in de bus, en ook nu mocht ik weer gratis mee, omdat het de 1e schooldag was. Tino had ook nog geen vervoerspas, maar dat was ook niet erg. We arriveerden om 7.45 uur in Tynset. We moesten een paar minuten wachten en toen arriveerde de bus richting Elverum/Alvdal. Hier heb ik wel betaald, Tino niet omdat hij een leerling is. 8.10 uur werden voor Storsteigen afgezet. Else zou ons ontmoeten in de kantine, dus zijn we daar naar toe gelopen. Tino wilde graag dat ik bleef totdat Else hem zou ophalen. De kantine liep langzaam vol met alle leerlingen. Tegen negenen kwamen ook de leraren en de rector. Die begon zijn toespraakje en stelde alle personeelsleden voor. Daarna werden alle leerlingen omgeroepen. Elke leerling moest even gaan staan, als zijn naam genoemd werd, dus ook Tino was de klos. Nadat iedereen met zijn klasseleraar was meegegaan, kwam Else naar ons toe. Ze stelde ons voor aan Una en haar moeder Mary. Tino zit in een speciaal groepje met Una en een ander meisje, Emily. Una heeft Asperger, ook een aan Autisme Aanverwante Stoornis. Emily is volgens mij ook autistisch, als ik haar zo zag. We werden ook voorgesteld aan Anne-Marit, Vigdis en Heidi, alle 3 leraren voor dit groepje. We liepen vervolgens met zijn allen richting de lokalen waar Tino, Una en Emily de komende tijd les hebben. We kregen een informatiemap en het lesrooster. Oddbjørn, de leraar Engels en Noors, kwam zich ook nog even voorstellen. Vervolgens werden Tino en Una meegenomen naar de stallen en gingen Mary en ik koffie drinken in de kantine. Mary is een echt Ierse kwebbelkous, gezellig mens. Ik wilde eerst weer terug naar huis toe, maar zij stelde voor dat ik met haar meeging naar haar huis, zodat ik ’s middags weer met Tino mee terug kon. Dat vond ik wel een goed idee. Mary woont 6 km van Alvdal vandaan. Het werd een gezellige ochtend en tegen 3 uur ’s middags zijn we weer naar Storsteigen gereden. Tino en ik hebben de bus terug naar Tynset genomen. Het was een taxibusje dit keer, normaal gesproken is het een gewone bus. In Tynset moesten we een kwartier wachten op de bus naar Røros. Iets over half 5 arriveerden we in Tolga, waar de taxi al op ons stond te wachten. Allemaal goed geregeld dus.

Loreena werd om half 8 opgehaald, veel te vroeg bleek later. Ze werd afgezet bij de school in Vingelen, waar de schoolbus al stond te wachten. Vandaag is ze om 7.45 uur afgehaald.

Tino moest vandaag alleen de reis naar Alvdal ondernemen. Ik had er eerlijk gezegd wel een  beetje pijn in mijn buik van. Om 6.52 uur stond de taxibus voor. Hij had er niet echt veel zin in en dat kan ik goed begrijpen. Voor hem zijn dit soort dingen toch allemaal wat moeilijker als voor een “normale” 16-jarige. Ik heb hem tegen achten gebeld en toen zat hij in de bus richting Alvdal. Alles is vanochtend dus goed gegaan, een hele opluchting.

Gisterenavond is voor Matjo en mij de noorse les in Tolga weer begonnen. We merkten dat we, na 2 maanden geen les, wel wat dingen vergeten waren, dus het is goed om weer te beginnen. We zijn verder gegaan waar we gebleven waren voor de zomervakantie. In het boek Stein på Stein, les 9, om precies te zijn.

Vanavond beginnen de repetities weer van Sneppen en dit keer haal ik Hein op. Die wil gaan proberen of het koor iets voor hem is. Leuk, mannen op het koor zijn altijd welkom.

Overigens heb ik nu 9 aanmeldingen voor de yogalessen, die in september beginnen. Kari, die zondagmiddag nog even op de koffie kwam, vertelde dat er zich nog iemand via haar had aangemeld. En toen ik gisteren op Storsteigen vertelde dat ik in september met yogalessen begin, wilden Else, Mary en Una ook graag komen. Goede start dus.

Het internet is overigens nog steeds niet veel. We gebruiken nog steeds de umts-stick van Matjo zijn werk, die hij nu thuis heeft gelaten. We hebben internet, maar het is een ontzettende langzame verbinding. Goede oefening in geduld oefenen dus. We hebben nu wel een aanvraag gedaan bij Eidsiva, voor een vaste verbinding.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten