Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

woensdag 23 mei 2012

Terug thuis

Ja, ja, we hebben een heftig weekje achter de rug, maar gelukkig zijn we weer thuis.
Donderdagochtend zijn we om half 10 's ochtends vertrokken. Aan de vroege kant, maar Matjo houdt er van alles op het gemak te doen. Dus we hadden tijd zat en waren dan ook veel te vroeg op Gardermoen. We hadden het vliegtuig van 10 voor half 6 en landden keurig op tijd, om 7 uur op Schiphol. Daar stond Matjo's broer uit Almere al op ons te wachten. Hij heeft ons naar mijn moeder in Tholen gebracht, waar we de hele week hebben gelogeerd.
Vrijdag werden we om 12 uur verwacht in het rouwcentrum in Kapelle. De oudste en jongste broer van Matjo met de schoonzussen waren er al. Evenals een heleboel broers en zussen van schoonpapa. Hij is de oudste zoon uit een gezin van 11 en is de 2e die overleden is. Vooral de zussen waren erg aangedaan. Thijs, de rots in de branding, ineens overleden. Vervolgens zijn we naar het huisje van schoonpapa gereden om de rouwdienst voor te bereiden. Matjo's broer uit Almere mocht van zijn baas niet weg. Hier merkten we het verschil tussen Nederland en Noorwegen goed. De bazin van Matjo had gezegd dat hij even niet aan zijn werk moest denken, de familie was nu even belangrijker. Eén van mijn schoonzussen had spontaan gevraagd of ik wilde zingen en na heel even nagedacht te hebben, heb ik ja gezegd. Ik had thuis al wat muziek bij elkaar gezocht, dat geschikt was om te zingen. Samen hebben we het lied "Gev meg handa" uitgezocht, een ierse melodie met een noorse tekst. Dit lied zingt Sneppen koor vaak, dus ik kon het bijna dromen.
's Avonds zijn we nog een wandeling door Tholen gaan maken, die dubbel zo lang duurde dan de bedoeling was. We kwamen de een na de ander tegen en eindigden bij onze vroegere overburen voor een bak thee.
Zaterdag hebben we Loreena afgezet bij een vriendin en wij zijn naar Bergen op Zoom gereden met het autootje van mijn moeder. Daar uitgebreid gewinkeld, waarbij we Loreena met haar 2 vriendinnen nog een paar keer tegen het lijf liepen. 's Avonds zijn we gaan eten bij mijn jongste broer. Hij en mijn schoonzus zijn in januari verhuisd naar een prachtig huis, dat we uitgebreid bewonderd hebben.
Zondagmiddag kwam mijn zus met mijn zwager en nichtje. En 's avonds weer gewandeld, dit keer belandden we bij de buren waar we naast hebben gewoond.
Maandag ben ik met Tino naar de kapper geweest. Hij had eigenlijk een afspraak voor dinsdagmiddag in Tolga, maar dat ging uiteraard niet door. Het kind heeft weer een keurige kop haar. Matjo werd rond half 12 opgehaald door zijn broer uit Almere. Ze hadden, met de oudste broer, een afspraak met de notaris om vanalles te regelen. De jongste broer had al getekend. Tino is gaan fietsen met de elektrische fiets van mijn moeder. Hij heeft zijn oude school nog bezocht en met een aantal leraren kunnen praten. Ik had 1 van mijn vriendinnen een sms'je gestuurd of ze thuis was en dat bleek het geval te zijn. Loreena en ik zijn naar haar toe gewandeld en halverwege de visite is Loreena naar een vroeger buurmeisje gegaan, waarmee ze had afgesproken. 's Avonds weer een wandeling en dit keer eindigden we bij weer andere vroegere buren. We hebben er eentje niet bezocht, zij heeft een schoonheidssalon en had net een klant toen we langs kwamen. Volgende keer komen we wel hoor, buuf!
Dinsdag was de begrafenis. Matjo en ik zijn wat vroeger naar de kerk gegaan gegaan dan de anderen. Matjo om zijn speech nog een keer te oefenen, dit keer bij de kist van zijn vader. En ik om het lied met de organist een paar keer door te nemen. Matjo deed het heel goed tijdens de rouwdienst. Tijdens het voorlezen kreeg hij het een paar keer erg moeilijk, maar hij wist zich goed te herpakken. Respect! Ook het zingen ging goed. Ik kon gelukkig boven bij de organist staan, zodat ik niet iedereen in het gezicht hoefde te kijken. Na afloop, tijdens het condoleren, werd ik overstelpt met complimenten. Je zou er bijna naast je schoenen van gaan lopen, maar dat ga ik maar niet doen. Het gaf een fijn gevoel dat mensen het mooi vonden. Het was mijn manier van afscheid nemen van schoonpapa en ik zong het ook nog voor mijn eigen vader.
Om 16.15 uur heeft Matjo's jongste broer ons naar het station in Kapelle gebracht. In Roosendaal overstappen op de HiSpeed en om 7 uur waren we netjes op Schiphol. Even eten, plassen en nog een kleinigheidje voor Femke gekocht en om 10 voor 9 vertrok het vliegtuig richting Gardermoen. Daar kwamen we om half 11 aan. Het duurde even voordat alle koffers er waren en we met de shuttlebus op het parkeerterrein waren. We moesten helaas nog flink extra betalen voor het parkeren, omdat dat 2 dagen langer was dan wat we betaald hadden vantevoren. Om half 12 reden we op E6 richting het noorden. Het aparte was dat het geen moment echt donker was. Hoe meer we Tolga naderden, hoe lichter het werd. Om 4 uur waren we weer thuis, waar we begroet werden door een dolenthousiaste Balto. We waren erg moe, maar op de een of andere manier voelde het vreemd om toch nog naar bed te gaan, omdat het al zo licht was. Maar we hebben allemaal toch nog lekker geslapen en gaan er vandaag flink tegenaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten