Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

vrijdag 16 december 2011

Terug uit Nederland

Afgelopen ben ik naar Nederland gereisd, om de begrafenis van mijn oma op woensdag bij te kunnen wonen. Om 8.46 uur de trein in Tolga genomen naar Hamar toe, zo'n 3 uur duurde die reis. Daar overgestapt naar Gardermoen, weer een uur. Op Gardermoen moest ik een poos wachten, totdat mijn vlucht naar Kopenhagen vertrok. Ook in Kopenhagen had ik anderhalf uur en om half 8 landde ik dan eindelijk op Schiphol. Mijn zwager was zo lief om even vanuit zijn werk in Maastricht mij op te pikken van Schiphol, mij bij mijn moeder in Tholen af te leveren, om dan verder te rijden naar Oost-Souburg, waar hij woont.

Woensdag was dan de begrafenis. Het was een mooie begrafenis en fijn om alle familieleden weer eens te zien. 's Avonds nog even wat boodschappen gedaan bij de C1000, o.a. hagelslag en kruidenthee. De volgende ochtend heeft mijn moeder me om 6.30 uur naar het station in Bergen op Zoom gebracht en na weer 2 saaie vluchten en 2 treinreizen was ik 's avonds om half 8 weer op het station in Tolga.

Ik kreeg natuurlijk de onvermijdelijke vraag of ik Nederland niet mistte. Mijn familie mis ik af en toe wel, de verjaardagen waren altijd gezellig met z'n allen. Maar nee, Nederland mis ik niet. Het bleek dat je nu op de helft van alle snelwegen 130 km per uur mag rijden, dus iedereen jakkerde met 140 erover. Totaal niet gemist, dat gejakker. Ook het weer heb ik niet gemist. Woensdag waaide het nogal en donderdag regende het behoorlijk. Hier sneeuwt het nu weer. En wat me ook opviel: als het avond is in Nederland, is het niet donker. Niet zoals hier. Hier is de nacht echt donker, zwart. Door de lichtvervuiling in Nederland wordt het daar nooit echt donker. En de lucht: die zuivere lucht hier, heerlijk. Dus al met al kan ik zeggen dat de beslissing om naar Noorwegen te gaan, op dit moment een goede beslissing is geweest. Ondanks dat ik mijn familie wel eens mis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten