Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

vrijdag 30 augustus 2013

Sperwer of slechtvalk?

Voor we op de vraag Sperwer of slechtvalk? komen, eerst het relaas van afgelopen week.

Dinsdag ging Loreena met de klas op rendierjacht. In de 9e klas mag iedereen op voor zijn "jegerprøve" oftewel jagerstoets. Als je die haalt, mag je gaan jagen. Eerst op klein wild onder begeleiding van volwassenen en later op groter wild. Loreena heeft vorig jaar wel de lessen gevolgd, maar wilde de jegerprøve niet doen. Ze wil gewoon geen dieren neerschieten. Dus die rendierenjacht met de klas, daar zat ze niet echt op te wachten. Gelukkig voor haar (en nog een paar anderen) en helaas voor het grootste gedeelte van de klas, was de rendierkudde te ver weg om op te schieten. Ze zagen in de verte wel witte stippen. Dus heeft Loreena de hele dag dwars door bosbessenstruiken en kruipwilgen lopen struinen, op jacht op de rendieren. Dat struinen is ook niet echt haar favoriete bezigheid, wat ik me goed kan voorstellen. Het loopt gewoon niet zo lekker, dwars door de kruipwilgen.
Ik ben dinsdagochtend bosbessen gaan plukken. Totaal heb ik nu 1,5 kilo geplukt, wat 3 potten bosbessenjam heeft opgeleverd. Bosbessen plukken doe je met een speciaal "apparaatje". Ik noem het de bosbessenplukker:
1 kilo bosbessen, de bosbessenplukker en 1 pot zelfgemaakte bosbessenjam.
Donderdag ben ik naar de bibliotheek geweest om een dvd in te leveren, 2 dvd's te lenen en folders over de yogalessen neer te leggen. Aangezien de bibliotheek pas om 2 uur opengaat en Loreena om 10 over 2 klaar is met school, kon ze lekker met me mee terug naar huis rijden. We reden via de oude weg van Tolga naar Vingelen en kwamen onderweg in een kudde met koeien terecht. Het was de kudde van Østvangen, de collega van Matjo. Haar man en nog iemand waren de kudde van de zomerboerderij (seter) terug naar de boerderij aan het brengen. Loreena heeft er foto's van gemaakt met haar iPhone maar op de een of andere manier krijg ik de foto's die Loreena met haar iPhone maakt, niet gepubliceerd op het blog. Ze staan wel onder de link "foto's augustus 2013".



De bomen zijn flink aan het verkleuren, wat dus inhoudt dat het hier nu zo ongeveer herfst is. Het levert weer spectaculaire plaatjes op, zoals deze:



En dan nu het verhaal over de sperwer of slechtvalk. Toen ik vanochtend uit het raam keek, zag ik deze vogel op een paal in de tuin zitten:


 En even later zaten er zelfs 2!



Ik heb de bovenste foto op Facebook gezet. Volgens een noorse kennis zou het een spurvehauk zijn. Als je dit letterlijk vertaald, zou dat mushavik zijn. Nog nooit van gehoord. Hij zette ook de latijnse naam erbij: Accipiter nisus. Gelijk opgezocht op google en daar kwam uit dat het een sperwer is. Maar volgens nederlandse kennissen en vrienden en ook volgens manlief zou het ook een slechtvalk kunnen zijn. Aangezien ik er totaal geen verstand van heb, kun je mij dus alles wijsmaken op dat gebied. Dus heb ik een afbeelding van een sperwer en een afbeelding van een slechtvalk opgezocht. En mijn eigen foto nog vergroot, zodat de vogel er wat duidelijker opstaat. En dit is het resultaat. Wie het weet mag het zeggen: sperwer of slechtvalk? Zelf denk ik een sperwer.

De sperwer.


Sperwer of slechtvalk?

De slechtvalk.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten