Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

vrijdag 16 november 2012

Bygdekvinnelag

Hoog tijd voor een update. Vorig weekend was een rustig weekend. Zondag de 11e was het hier in Noorwegen vaderdag en de vrijdag daarvoor heb ik samen met Tino een vaderdagcadeau gekocht: een nieuwe pyama, lekker origneel.

Afgelopen week verder gewerkt aan de yogastudio in oprichting. Bij de noorse kamer van koophandel heb ik een hele lijst ingevuld. A.s. zondag ga ik die nog even met Matjo doornemen en dan kan het verstuurd worden en ben ik officieel geregistreerd als eigenaar van een bedrijfje. Ik noem de studio "Avasthana", net als de praktijk in Nederland heette. De bedoeling is dat ik, behalve de yogagroep die ik nu al heb, ook yoga ga aanbieden voor gepensioneerden en later wil ik ook zwangerschapsyoga op gaan zetten. Verder workshops in mandalatekenen en meditatiecurssussen. Ook wordt ik verkooppunt voor "The Mother's Fragrances". Deze groothandel zit o.a. in Nederland en verkoopt voornamelijk wierook, geuroliën en aanverwante artikelen. Ik ken ze nog van de periode dat ik bij de Wereldwinkel in Tholen werkte. Heerlijke geuren hebben ze, en dat vinden ook de yogaleerlingen hier. Ik gebruik het altijd tijdens de cursus, maar ben nu een eind door mijn voorraad heen.

Afgelopen woensdag weer yoga in Glåmos, wat maar niet wil gaan lopen. Ik zie het dan ook maar als leermomenten. 's Avonds weer yoga in Tolga, dit keer 6 leerlingen.

Donderdag kreeg ik een smsje van een buurvrouw, die ook yogales bij mij volgt. Of ik zin had om 's avonds mee te gaan naar een vergadering van de bygdekvinnelag, een soort plattelandsvrouwen vereniging. O.a. de osteopaat uit Tolga kwam het een en ander vertellen over zijn vak. En bovendien, zo vond de buurvrouw, was dit ook een mooie kans om wat bekender te worden in het dorp. Een goed argument, vond ik. Dus ben ik 's avonds met haar meegereden naar het huis van een andere yogaleerlinge, waar de vergadering plaats vond. Het werd een gezellige avond, weer veel nieuwe mensen ontmoet. Ook weer een typisch noors huis aan de binnenkant bekeken en dat is altijd leuk. Veel hout en vaak ook behoorlijk groot. Ik ben nu aan het overwegen om lid te worden van de bygdekvinnelag. Je bent dan lid van een aktief vrouwennetwerk (heel handig met het oog op de yogastudio), krijgt aanbiedingen voor leuke en interessante cursussen, leert over lokale tradities en integreert een stuk sneller.

Tijdens het autoritje terug naar huis, vertelde ik Vigdis (zo heet de buurvrouw) dat ik morgen (zaterdag) op de kerstmarkt in Øversjødalen sta, om te proberen mijn zelfgemaakte kussenhoezen te verkopen. Ze werd gelijk helemaal enthousiast, want vandaag kwam haar schoonzus uit Oslo over, om samen ook kussenhoezen te gaan maken als kerstcadau's. Of ik zin had om vandaag even langs te komen en mijn kussenhoezen te laten zien. Dus heb ik vanmiddag eerst Loreena naar haar baantje gebracht (stallen schoonmaken bij Elin) en daarna teruggereden en langs Vigdis. Beide dames waren onder indruk van mijn creativiteit. Altijd grappig om te horen. Ik vroeg wat ik ervoor zou kunnen vragen, want ik heb werkelijk geen idee. Zij vonden dat ook moeilijk te bepalen, maar van 1 kussenhoes waren ze het gelijk eens, dat ik daar zeker 500 kr. voor kan vragen. Heb ik in ieder geval een beetje een richtlijn. Het was een gezellig uurtje in weer zo'n traditioneel noors huis. We hebben na de kussenhoesinspectie nog gezellig thee gedronken met halve broodjes, besmeerd met room en molte. Molte is een oranje soort braam die alleen in Noorwegen in de bergen groeit. Erg lekker! Hieronder een plaatje van de molte.


Vanavond gaan Loreena en ik naar de bioscoop in Tynset, waar de film "Twilight - Breaking dawn part 2" draait.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten