Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

vrijdag 3 oktober 2014

Wonen op het platteland

Ja, je kunt rustig stellen dat wij op het platteland wonen. 4 km van het dichts bijzijnde dorpje, ik krijg vaak te horen dat we wel erg ver van de beschaving wonen. Tja, daar valt over te discussiëren. Hier wonen heeft voor- en nadelen. Een nadeel is voor mij dat ik elke dag 15 km naar Tolga moet rijden naar mijn werk en eind van de middag weer terug. En dan 's avonds nog een keer (yogalessen, koorrepetitie). En als de Tino of Loreena ergens naar toe willen, moeten wij ze altijd brengen, want bussen rijden niet vanuit Vingelen. Alleen de schoolbus 's ochtends en 's middags.

Voordelen zijn er gelukkig ook genoeg. De rust, ruimte en het mooie uitzicht bijvoorbeeld. En het heeft ook zijn charmes. Zoals afgelopen week, toen ik woensdagochtend naar Tolga reed. Toen kwam ik een kudde jonge koeien tegen. Er liep een man voor en een oudere mevrouw achter de kudde. Ik ben maar even stil blijven staan totdat alles voorbij was. De mevrouw vertelde dat het weglopers waren. Hmmm, misschien moeten ze hier eens wat aan het hekwerk doen, want het komt regelmatig voor dat er koeien en/of schapen midden op de weg lopen, die eigenlijk in een weiland thuishoren. Ik heb het idee dat ze daar hier niet veel om geven.

Gisteren liep ik met Balto richting de Nederlandse buren (1 km verder). Op de terugweg hoorde ik geklingel van schapenbellen achter me en toen ik me omdraaide, kwam er een hele kudde schapen al hollend op ons af. Ik heb Balto snel aan de lijn gedaan. Het bleek dat er een auto achter de kudde liep, vandaar de hollende schapen. Toen de auto voorbij was, stonden ze even stil om ons van een afstand te bestuderen en besloten toen om maar achter ons aan te komen. Oef, als ik in m'n eentje zou lopen zou ik dat niet zo'n probleem vinden, maar met Balto bij me werd het toch een beetje een ander verhaal. Je weet nooit hoe hij op die schapen reageert als die te dichtbij komen. Dus op een holletje de weg af richting de hoofdingang van de boerderij, in de hoop dat de schapen de afslag richting de kippenschuur zouden nemen. Gelukkig deden ze dat. Toen ik via de hoofdingang het erf opliep, stonden ze met z'n allen naast de kippenschuur te grazen. En toen ik even later binnen was, stonden ze naast ons huis. De buurvrouw heeft ze vervolgens weer terug gedirigeerd naar het stukje gras bij de kippenschuur. Gekke beesten, schapen. Maar wel leuk!

Gisterenavond zijn we naar de school van Loreena geweest in Tynset: de Nord-Østerdal Videregående Skole. Er was een kennismakingsbijeenkomst voor de ouders van de leerlingen uit de richtingen Muziek en Sport. De avond begon om 19 uur met een concert van de 1e klas leerlingen van de muziekrichting. Dus ook met Loreena! En het concert was erg leuk! Er was een koor van alle leerlingen die 2 liedjes zongen. Het koor opende de avond met Donna Nova Pacem (wat ik ook ooit met BZB Vocaal Ensemble uit Tholen heb gezongen) en sloot de avond af met Always look at the bright side of live van Monty Python, met dansje erbij. Superleuk! Tussendoor 2x een optreden van het ensemble: 2 solozangers, achtergrondkoor en instrumentale begeleiding van gitaristen, drummer, piano, viool en franse hoorn (wie zou dat geweest zijn :-) ). Ook nog een hiphop dansnummer en nog een liedje door 1 van de meiden met 4 gitaristen. En dat hadden ze allemaal in 7 weken ingestudeerd.

Na het concert werden de ouders gesplitst in een oudergroep muziek en een oudergroep sport. We maakten kennis met de beide contactleraressen van de muziekklas. 2 gedreven dames die enthousiast over hun klas en over hun vak vertelden. Daarna nog een rondleiding door de school. Het schoolgebouw is net een jaar oud, dus nog splinternieuw. Voor de muziekklassen zijn er vele mogelijkheden om ook tussendoor te oefenen. Er zijn 4 oefenruimtes met piano, waar de leerlingen ook na schooltijd in kunnen om te repeteren. Er is een grote zaal voor optredens, en een kleinere zaal. Ook nog 2 ensembleruimtes, met allerlei muziekinstrumenten, en een danszaal met spiegelwand. Geweldig om te zien. Dit is de link naar de website van de school, voor degenen die een idee willen krijgen hoe de school er uitziet: http://www.nord-osterdal.vgs.no/.

En vanmiddag vertrekken Tino, Loreena en ik voor een weekje naar Nederland. Matjo blijft thuis, die past op de dieren en moet ook nog werken volgende week. Hij brengt ons vanmiddag naar Gardermoen. Het programma voor de week in Nederland zit al behoorlijk vol, met allerlei bezoeken die we willen afleggen. En natuurlijk gaan we flink boodschappen doen, o.a. strooigoed voor het sinterklaasfeest dat in Tolga zal worden gehouden in november.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten