Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

donderdag 23 oktober 2014

Emotionele week

Ik ga verder met waar ik de vorige blog mee ben geëindigd. Vrijdag ging het niet slecht met Balto en hadden we hoop dat het misschien toch nog goed zou komen. Ik heb een aantal voedingssupplementen voor hem besteld op aanraden van de therapeute. Voedingssupplementen die je in Nederland voor het grootste gedeelte gewoon bij het Kruidvat kunt kopen. Hier in Noorwegen had dat wat meer voeten in de aarde. Gelukkig vond ik 2 ervan bij een online natuurgeneesmiddelen winkel, Arnika.no. De andere 2 supplementen zouden vanuit Nederland opgestuurd worden.
Balto krijgt resonantietherapie
Zaterdagochtend had ik om 9 uur een yogales in Fjellheim in Vingelen. Het bestuur van Spinvill, het fitnesscentrum in Vingelen, had dat gevraagd als Kick-off voor het nieuwe trainingsseizoen. Net als de vorige week kan ik hiervoor weer een vast bedrag voor krijgen en dat is altijd meegenomen. 's Middags zijn we naar Tynset gereden voor de 6e verjaardag van Tyggo, het jongste zoontje van André en Linda. Balto wilde nog steeds niks eten, maar vond bouillon wel erg lekker.

Zondagochtend zijn we naar Mel en Nigel in Glåmos geweest voor een overdadige lunch. Erg leuk om ze weer eens te zien na lange tijd. We hebben Mel gevraagd of zij een tip had hoe we Balto weer aan het eten konden krijgen. Ze vertelde dat zij met haar honden, als dat nodig was, wel eens fijngemalen vlees in een grote spuit deed en dan zo achterin de bek naar binnen spoot, zodat ze wel door moesten slikken. Toen we thuis kwamen, hebben we dit meteen gedaan. Misschien dat Balto op deze manier wel weer wilde eten. Maar dat was helaas niet het geval.

Maandagochtend had ik weer mijn trouwe klant voor de yoga voor gepensioneerden. Daarna heb ik Tino naar Alvdal gebracht, want die moest 's morgens in Tolga naar de tandarts. Daarna weer even terug naar de studio en om 3 uur had ik het wel gehad en ben weer naar huis gereden. Matjo moest die dag in Rendalen zijn voor een opdracht. Thuisgekomen leek het weer slechter te gaan met Balto. Hij wilde nog steeds niet eten, ondanks dat we af en toe met een slagroomspuit wat eten in zijn bek spoten. 's Avonds was hij erg onrustig. Ik had 's avonds weer yogales in Os en toen ik thuiskwam was Balto nog steeds onrustig. Ik ben naast hem gaan zitten en heb mijn handen op zijn rug gelegd en toen werd hij rustig. Het was net of hij zich ergens bij neer legde. 

's Nachts ben ik, toen ik toch naar de wc moest, nog even gaan kijken bij hem. Hij lag nog steeds erg rustig. Te rustig naar mijn zin. Ook de hele dinsdag lag hij zo. Hij wilde geen bouillon meer, alleen nog maar water. Ik heb 's middags Matjo gebeld en die is gelijk naar huis gekomen. En toen moesten we ons de vraag stellen: hoe nu verder? De dierenarts in Tolga bellen en hem in laten slapen? Als de dierenarts tenminste naar ons toe wilde komen, want de week daarvoor had hij daar weinig zin in. We moesten maar naar hem toekomen. En om met zo'n zwakke hond nog te gaan sjouwen, dat zagen we helemaal niet zitten. We besloten de volgende ochtend af te wachten. De 2 voedingssupplementen van Arnika waren die dag binnen gekomen, maar naar ons gevoel had het totaal geen zin meer om hiermee te beginnen, gezien het feit dat Balto alleen nog maar water wilde. We hebben hem voorzichtig in de kamer naast de woonkamer gelegd op een zeil met daar bovenop een deken. 's Avonds zijn Loreena en ik nog naar de koorrepetitie geweest, al was het alleen al maar voor de afleiding. Iedereen vond het erg leuk dat Loreena mee kwam en ook Loreena vond het ook leuk. Thuisgekomen (rond 10 uur)  vertelde Matjo dat Balto erg onrustig was en graag wilde dat Matjo zo veel mogelijk bij hem bleef. Het was wel duidelijk dat Balto stervende was. De vraag was nu alleen hoe lang het nog zou duren. Dat bleek niet lang te zijn, want om kwart over 11 stierf Balto in het bijzijn van Matjo. Hij bespaarde ons een vreselijk moeilijke beslissing. Loreena moest erg huilen, Matjo en ik waren er op dat moment rustig onder. Het was goed zo. Matjo heeft een grote handdoek over Balto gelegd en toen zijn we gaan slapen, tenminste, een poging tot.

Voor mij kwam de klap de volgende ochtend. Matjo heeft Balto in de deken en het zeil gewikkeld en met ductape en touw vastgemaakt. Ik moest om 10 uur in Tynset zijn voor de yoga voor gepensioneerden daar. Gelukkig had ik 7 dames voor mijn neus staan, wat voor voldoende afleiding zorgde. Na afloop heb ik Loreena opgepikt bij school. Ze was zo moe, dat ze het niet meer zag zitten om de dansles te volgen. Matjo en ik zijn 's middags met het lichaam van Balto naar Olaberget gereden. Daar hebben we een mooi plekje gezocht en hem daar begraven. Het graf hebben we bedekt met stenen. Komend weekend gaan we met z'n vieren er een mooi kruis op zetten en leggen er nog meer stenen op. 's Avonds nog naar yogales, ik had wel 1 klant. En dit dwingt me om eens goed na te gaan denken over de yogastudio. Wil ik zo verder? Ik ben de mensen die regelmatig komen erg dankbaar hiervoor, maar het zijn er te weinig om de studio draaiende te houden. Het geld dat ik verdien met de yogalessen in Os en Tynset gaat op aan de huur voor de studio. Met andere woorden, na 2 jaar hard werken, verdien ik nog steeds geen cent. En we hebben inkomen nodig, want Matjo heeft zijn laatste salaris van SBSeating gehad. Het idee om de studio op te zeggen en ambulant te worden, wordt steeds sterker. Ik zet mijn yogaspullen standaard in mijn auto en rijdt overal naar toe. En net als bij de yogacursus die ik nu in Os geef, geef ik gewoon een minimaal aantal deelnemers op voor een cursus of workshop. Zijn het er minder, dan gaat het gewoon niet door. Gaat het wel door, dan verdien ik eraan. Ik laat dit idee nog even rijpen, voor ik de definitieve beslissing neem.

Verder moeten we nu weer over tot de orde van de dag en dat valt nog niet mee. Balto laat een grote lege plek achter en we missen hem heel erg. Als het aan mij ligt, komt er over een tijdje weer een andere hond. Ik besef nu pas hoe gezellig het is om een hond in huis te hebben. Buiten is het nu Baltoweer: sneeuw. Dat vond hij altijd geweldig. Er ligt nu 10 cm, maar vanaf morgen smelt dat weer weg.
Baltoweer


Geen opmerkingen:

Een reactie posten