Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

dinsdag 2 juli 2013

2 jaar in Noorwegen

Time flies when you're having fun, zeggen ze wel eens. De afgelopen 2 jaar zijn inderdaad omgevlogen. 2 jaar wonen we alweer in Noorwegen.

Het 2e jaar was weer een druk jaar.

Het begon met de verhuizing van Tolga naar Vingelen in augustus 2012. We wonen nog steeds heel erg naar ons zin op Haugli Gård bij de familie Haugli. En we hebben dan ook geen plannen om weer te verhuizen. We zitten hier prima, heerlijk rustig, ruimte zat en ook het huis bevalt goed.

In september 2012 ben ik begonnen met het geven van yogalessen. Eerst in een gehuurd deel van het restaurant in de Sætershallen in Tolga. De toeloop was boven verwachting, het zaaltje beviel helaas niet zo goed. Dus op zoek naar een eigen studio, die ik gevonden heb in het Handelssenter in Tolga. Daar huur ik sinds januari een ruimte, waar ik op meerdere tijdstippen les kan geven. Nu heb ik 3, soms 4, groepen in de week. Het runnen van een eigen bedrijfje is aan de ene kant leuk, aan de andere kant soms erg vermoeiend. Het lesgeven en het contact met al die verschillende mensen is de leuke kant. Het financiële gedeelte de minder leuke en soms erg vermoeiende kant. Zeker nu in de zomer is het een heel gedoe om de boel rond te krijgen soms. Omdat er hier in de zomerperiode allerlei leuke activiteiten aangeboden worden, is het een wondertje dat ik nog elke week toeloop heb. Een uitdaging voor volgend jaar zomer dus.

Het gemis van familie, buren en vrienden, dat ik in het 1e jaar soms had, is het afgelopen jaar een stuk minder geworden. Wat natuurlijk komt omdat ik hier in de omgeving steeds meer sociale contacten heb. Via het koor en zeker ook via de yogastudio. Het komende jaar hoop ik dat er uit een paar van die contacten een paar leuke vriendschappen ontstaan.

We zijn het afgelopen jaar niet in Nederland geweest, de laatste keer was in mei 2011. Wel hebben we bezoek gehad uit Nederland van een aantal mensen, in juli vorig jaar, in februari dit jaar en ook  mijn moeder, als 1e familielid van mijn kant, afgelopen juni. Altijd gezellig, bezoek uit Nederland en ik hoop dat er ook het 3e jaar weer mensen langs komen. En er staat ook een bezoek aan Nederland gepland van onze kant. 1 augustus vertrekken Tino, Loreena en ik met de auto richting Nederland voor 2 weken. We hebben geen vast programma, we zien wel hoe het loopt.

Na een erg zwaar 1e jaar voor Tino, is hij het afgelopen jaar helemaal opgebloeid. Hij heeft zijn plek hier gevonden, met dank aan Storsteigen VGS en zijn contactlerares Else, die ontzettend haar best voor hem heeft gedaan.

Bij Loreena is het andersom. Haar 1e jaar hier ging goed, maar het afgelopen jaar was een stuk zwaarder. Heeft ook met de pubertijd te maken: ze werd onzeker en wilde er aan de ene kant graag bijhoren, maar aan de andere kant ook zichzelf blijven. En dat ging niet. Gelukkig heeft ook zij een geweldige contactlerares, Berit, die haar helpt en goede adviezen geeft. Nog een jaar en dan mag ze ook naar de Videregående en wordt alles weer heel anders.

Matjo werkt nog steeds bij SBSeating in Røros als Kvalitetsleder. Hij heeft het afgelopen jaar een nieuwe bazin gekregen, die toch wel heel anders is dan de vorige. Ze moeten nog steeds wennen aan elkaar. Verder zijn hij en Tino begonnen met het aanleggen van een moestuin. Wat weer voor de nodige uitdagingen zorgt, want het klimaat is hier heel anders als in Nederland. Dus is het nog steeds uitzoeken wat werkt en wat niet.

Het noors spreken en verstaan is afgelopen jaar ook stukken vooruit gegaan. Sneller dan ik had gedacht, 2 jaar geleden. Het blijft nog steeds een kwestie van je goed concentreren, maar het grootste gedeelte is goed te volgen. Mits er een beetje fatsoenlijk noors wordt gesproken en niet al te erg dialect. Want dan haak ik nog af. Niet te volgen soms. Vooral het dialect wat ze in Røros spreken is nogal rampzalig. Ook hier heeft het lesgeven en het zingen in het koor me veel geholpen.

Afgelopen winter zijn we alle vier aan het langlaufen gegaan. En dat zullen we zeker blijven doen, want we vinden het alle vier superleuk. De winter valt ons hier trouwens heel erg mee, ook al is hij lang. Lekker veel sneeuw en ook veel zon, zeker de afgelopen winter.

De zomers vallen tot nu toe iets tegen. Meer regen dan we verwacht hadden. Maar deze zomer is nog niet afgelopen, dus wie weet, krijgen we nog een heleboel zonnige dagen. We kunnen in ieder geval heerlijk wandelen in de zomer, en dat doen we dan ook volop. Vooral naar de top van een berg lopen blijft geweldig.

De boodschappen blijven gewoon duur. We zijn er nu wel aan gewend, maar als ineens de prijzen van groente en fruit behoorlijk omhoog gaan, is dat toch wel even zuchten. Het voordeel van wonen op het platteland is, dat je niet veel behoefte meer hebt aan mooie kleren. We investeren vooral in praktische kleding, zoals goede wandelschoenen, langlaufuitrusting en -kleding, wollen ondergoed voor in de winter, en meer van dat soort dingen. Heel soms heb ik er even genoeg van en trek een leuk jurkje aan. Helaas blijven de meeste zomerjurken in de kast hangen. Liep ik er in Nederland gewoon normaal bij, als ik hier een leuke zomerjurk aantrek, ben ik al snel overdressed.

Al met al kunnen we terugkijken op een goed 2e jaar hier in Noorwegen. Benieuwd wat het 3e weer allemaal gaat brengen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten