Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

zondag 29 augustus 2010

Vakantie in Noorwegen deel 1

Zondagmorgen 15 augustus om 5.00 uur vertrokken we vanuit Tholen. Na 2 uur oponthoud in Duitsland en 1 uur oponthoud in Denemarken (en beide keren reed ik natuurlijk!), kwamen we om 20.00 uur bij de bootterminal van de Color Line in Hirthals. Om 23.15 uur vertrok de Superspeed 1 richting Kristiansand, waar we om 2.30 uur aankwamen.

We moesten richting Oslo, de E18, en wat ons opviel was dat er bijna geen auto's reden op deze weg! Het was weliswaar midden in de nacht, maar in Nederland rijden er altijd auto's, op welk tijdstip en waar dan ook!

We reden via de plaatsen Porsgrunn, Skien, de 32 en de 35 richting Fla, waar we om 11.00 uur arriveerden. We hadden om 13.00 uur een afspraak met mevr. Siv Heraldset van de Gemeente Fla. Dus we hadden nog alle tijd om op het gemak door Fla te slenteren en alles in ons op te nemen. Fla is een klein dorpje met 900 inwoners, gelegen in het Hallingdal. Sinds mei heeft Fla een spiksplinterfonkelnieuw winkelcentrum, tot grote vreugde van Loreena, want die is dol op winkelen.

Mevr. Heraldset bleek een gezellige Noorse te zijn, die ons vanalles vertelde over de Fla Kommune. Ze nam ons, op kosten van de gemeente, mee naar het Berenpark van Fla, dit tot grote vreugde van Tino.

We vonden Fla een gezellig dorpje, waar we best zouden willen wonen. Helaas is er hier weinig werk en zijn er weinig huizen.

Vervolgens zijn we doorgereden naar de camping in Hemsedal, waar we 3 nachten hadden geboekt in een luxe hut. De hut bleek inderdaad heel luxe te zijn: 2 slaapkamers, een mooie keuken met afwasmachine en een houtkachel. Dus lekker vuurtje zitten stoken, want in Noorwegen wordt bijna alles elektrisch of met een houtkachel verwarmd.

Het weer deze dag: een graad of 17, halfbewolkt.

De volgende dag, dinsdag, hadden we om 10.00 uur een afspraak in het plaatsje Gol. Deze plaats ligt ook in het Hallingdal. Ook hier werden we vriendelijk ontvangen. Er werkte bij deze gemeente ook een Nederlander, die bij het gesprek aanwezig was. We konden, als we wilden, direct aan het werk in Gol. Vooral in de hotels was altijd wel een baan te vinden en we konden dan een appartement huren om in te wonen. We kwamen al snel tot de conclusie dat we dit dus absoluut niet willen. Ik zie ons nog niet in een appartement wonen en poetsen in een of ander hotel, dat is niet wat we willen. Bovendien vonden we Gol erg toeristisch en we zijn juist op zoek naar rust en ruimte. Gol viel dus al snel af.

's Middags hebben we lekker gewandeld. Vanaf de camping liep een wandeltocht naar boven de berg op. Mooie uitzichten over het Hemsedal. Vooral Tino had het uitstekend naar zijn zin.

Daarna nog even in het dorp Hemsedal rondgekeken, maar hier vonden we niet zoveel aan. Heel erg toeristisch en daardoor ook erg hoge huizenprijzen. De eigenaren van de camping waren trouwens ook Nederlanders. Zij hadden in april deze camping via Placement overgenomen.
Het weer deze dag: 12 - 14 graden, af en toe motregen.

Woendag zijn we eerst naar een waterval gaan kijken. Die heb je dus heel veel in Noorwegen. Vonden wij helemaal niet erg, want wij zijn dol op watervallen!

Daarna via een zogenaamde priveweg, waar je tol voor moest betalen, omhoog de berg op. De weg was van gravel, dus we kregen een nogal avontuurlijk gevoel. Weer mooie uitzichten over het Hemsedal. Hemsedal is 1 van de bekendste skigebieden van Noorwegen.
Boven aangekomen bleken we op een soort hoogvlakte te zijn aangekomen. We zaten net boven de boomgrens, dus hier alleen lage struiken en veel mos als begroeiing. En erg mooi! We waren onderweg naar Al, een ander dorp in het Hallingdal, om daar eens rond te kijken.

Al was een leuk dorp, heel anders dan Hemsedal, maar niet leuk genoeg om in te wonen. Hierna zijn we naar Nesbyen gereden, nog een dorp in het Hallingdal. En dat bleek heel leuk te zijn. Dit dorp lag meer in het dal en was vrij uitgestrekt. Nesbyen had zelfs een soort centrum met wat oudere gebouwen. Dat zie je dus niet veel in Noorse dorpen. De temperatuur was inmiddels opgelopen tot 17 graden en af en toe piepte de zon erdoor. Daarna nog even in Gol rondgekeken, met name in de winkelstraat, zodat Loreena ook weer helemaal blij was.

Rond half 5 waren we weer terug in onze hut in Hemsedal, waar we nog lekker een vuurtje hebben zitten stoken.