Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

vrijdag 13 juni 2014

Huwelijksfeest en zomerbaantjes

Zondag waren Peter en Ingrid 30 jaar getrouwd en we waren 's avonds uitgenodigd voor een feest in het gemeenschapshuis in Kåsa. Alle Nederlanders waren, evenals een gelijk aantal Noren. Iedereen had 1 of 2 taarten gebakken en meegenomen, dus we konden onze buiken rond eten aan allerlei lekkere taarten. Het werd een gezellige avond. Met dank aan Nico Ackermans voor de foto's.

Een gedeelte van de taarten.
Het bruidspaar, Peter en Ingrid.

Gezellig bijkletsen met iedereen.
  Afgelopen dinsdag had ik een bespreking op Storsteigen over Tino's toekomst, met Tino, Else (de contactlerares) en Oddbjørn van de PPT (schoolbegeleidingsdienst). Het leek Else het beste voor Tino als hij nog 2 jaar studiespesialisering zou doen. Normaal gesproken is dat nog 1 jaar, maar omdat Tino zijn noors nog niet super is, leek het haar beter om dat ene jaar in 2 jaar te doen. Nu was het zaak om Oddbjørn te overtuigen. Als hij nee zou zeggen, zou Tino pech hebben en het toch in 1 jaar moeten proberen. Maar na ons allemaal aangehoord te hebben en Tino wat vragen te hebben gesteld, was hij helemaal overtuigd en gaf hij groen licht voor 2 jaar studiespesialisering. Nu gaat de aanvraag naar de provincie, die het definitieve oordeel moet vellen. Maar Oddbjørn's stem weegt gelukkig erg zwaar, dus de kans dat de provincie negatief oordeelt, is zeer klein. Wie had dat 3 jaar geleden gedacht, dat Tino het zo goed zou gaan doen, dat hij straks nog door kan naar een hogeschool?! Wij in ieder geval niet, en we zijn dan ook supertrots op hem dat hij zo gemotiveerd is en hard werkt om dit voor elkaar te krijgen.

Diezelfde dinsdag kreeg Loreena te horen in welk vak ze op zou komen voor haar mondelinge examen. Dit bleek tot haar grote vreugde wiskunde te zijn. Dinsdag kreeg ze de tijd om zich in het algemeen voor te bereiden en  woensdag kreeg ze het thema te horen waar het over zou gaan. Dit bleek wiskunde in het dagelijkse leven te zijn, met als thema het organiseren van een feest. Ze heeft de verjaardag van haar vriendin Britt in Nederland als inspiratie genomen en daaromheen een powerpoint presentatie gemaakt met allerlei wiskundige formules. Donderdag was het mondeling examen. Ze was gelijk om half 9 aan de beurt en moest toen tot kwart over 1 wachten voor het cijfer. Op een schaal van 0 tot 6 bleek ze een 5 te hebben. Ze kreeg ook nog complimenten van de ene examinator (ze had er 2: haar eigen leraar en een leraar van de school in Alvdal) over haar noors. Loreena is dus geslaagd! Dus nu zijn we trots op beide kinderen, want ze doen het toch maar even. Loreena heeft bij thuiskomst een mooie koffer van ons gehad, iets wat al jaren op haar verlanglijstje stond. Een 71 liter harde lila koffer op wieltjes. Kan ze gelijk gebruiken als ze volgende week vrijdag naar Budapest gaat.

Matjo had dinsdag een gesprek in Elverum met iemand, waar hij misschien in de toekomst voor zou kunnen gaan werken. Een positief gesprek, maar zoals altijd is het afwachten en geduld hebben.

Ik heb woensdag weer een hele dag in de bloementent in Tynset gewerkt met Magnar. Dat is altijd gezellig. 's Avonds de laatste yogales voor de zomervakantie. Ik heb het nu 2 keer gedaan, eerst van 10 tot 17 uur bloemenverkoop en daarna nog een yogales geven, maar het blijkt toch teveel te zijn. Ik ben de hele dag erna doodmoe.

Woensdag hoorde ik ook eindelijk wanneer ik ingewerkt zou worden voor de zomerjob bij de gemeente. Dat werd donderdag om 16 uur. Ik ga Tiva vervangen, die o.a. een gedeelte van het gezondheidscentrum schoonmaakt. Ik ga nu de komende 4 weken elke werkdag van half 4 tot half 7 de begane grond van het gezondheidscentrum schoonmaken, waar de dokterskantoren zijn. Dan hebben wij zelf een week vakantie (week 29) en week 30 en 31 maak ik de bovenste etage schoon voor Maria, waar de tandarts en de fysiotherapeut zit. Die laatste 2 weken ga ik ook nog Ingrid vervangen, die op woensdag- en vrijdagmorgen Vidarheim schoonmaakt. Al met al niet veel tijd meer om bloemen te verkopen. Ik moet nog met Thor Arne, de bloemenbaas, praten en wil hem voorstellen dat ik op zaterdag samen met Tino in de bloementent in Tynset sta, van 10 tot 15 uur en door de week 1 of 2 uurtjes langs kom in Tynset om alles op te ruimen, netjes te zetten en de planten te verzorgen. Zo heeft Tino ook een zomerbaantje en verdient nog wat bij.

Straks vertrek ik naar Johnsgård (een camping) in Sømnadalen, waar een Folkehelshelg (volksgezondheidweekend) wordt georganiseerd. Ik mag daar een paar yogalessen gaan geven. Aangezien het 1 uur en een kwartier rijden hiervandaan is, mag ik 2 nachten blijven in een hut daar. Ik ben benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten