Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

woensdag 19 januari 2011

Spinnewiel en 5e kijkers

Gisteren heb ik een workshop spinnen op het spinnewiel gevolgd. Jee, wat is dat moeilijk! De workshop werd gegeven in Ouwerkerk op Schouwen, door Alet Tienpont van Textielwerk enzo. Ze woont er prachtig in de polder met een mooi atelier voor haar workshops. Ik mocht een beginnerswiel gebruiken en mag het de komende 3 weken ook huren, want we hebben huiswerk mee voor de volgende les.

Allereerst moeten we een schapenvacht (van een geschoren schaap, niet van een geslacht schaap, voor alle duidelijkheid) wassen en de wol sorteren en kammen. Daarna moeten we de wol carden, zoals dat heet, oftewel gereed maken voor het spinnen. Daarnaast hebben we ook wol meegekregen die al klaar is om gespind te worden, met de bedoeling dat we die dus netjes gaan spinnen. En dat valt dus niet mee! Maar goed, oefening baart kunst. Hieronder een foto van een modern spinnewiel, dit is het wiel waarop ik mag oefenen.

Ik ben deze workshop/lessen gaan doen, omdat we in Noorwegen een kleine boerderij (smabruk, op zijn noors) willen gaan kopen op termijn. Eigenlijk willen we dan proberen zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden. Dus een ecologische moestuin (die we hier in Tholen ook al hebben), houtkachels (zelf hout hakken), kippen voor de eieren, een geit voor de melk en een schaap voor de wol. Maar dan moet je van zo'n schapenvacht wel wol zien te maken. En dan is het handig als je weet hoe dat dan moet, dus vandaar.

Toen ik gisteren dus ijverig bezig was om te leren spinnen, kreeg ik een telefoontje van de makelaar, dat a.s. vrijdagmiddag er weer een bezichtiging is ingepland. Bezichtiging nummer 5. Dus dat wordt morgenmiddag de hele boel stoffen en vrijdag de hele boel stofzuigen en dweilen. En misschien de ramen nog zemen, als ik nog tijd daarvoor heb.

A.s. zaterdag gaan Matjo en de kids dus naar de Scandinaviedag van Placement. Matjo gaat in ieder geval langs de stand van de gemeente Hjartdal om afspraken te maken voor een rondleiding in maart. En misschien is de gemeente Tolga ook wel iets om eens goed naar te kijken. Ik vind het nog steeds erg jammer dat ik niet meekan, maar ik ga er helemaal van uit dat Matjo alles goed regelt en een heleboel info mee naar huis neemt.

1 opmerking:

  1. Hjhj,
    Via de search string "spinnewiel huren" kwam ik op je blog terecht.
    Prachtig avontuur wat jullie aanvatten. Maar jullie hebben gelijk! Doen!
    Succes ginder!

    BeantwoordenVerwijderen