Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

vrijdag 16 januari 2015

School, concert en yoga

Vrijdag 9 januari had ik een gesprek op Storsteigen (de school van Tino) met Tino, zijn mentor Else Bjørn en de zaakbehandelaar van de PPT (schoolbegeleidingsdienst) Oddbjørn Flatgård. Het ging hoofdzakelijk om het aanmelden van Tino voor een 4e jaar op de Videregående. Normaal is de videregående opleiding general studiespesialisering 3 jaar, maar in speciale gevallen kan er een 4e jaar aan vast geplakt worden. Als je lærling bent, is de opleiding wel 4 jaar. Je hebt eerst 2 jaar een praktijkopleiding. Na die 2 jaar kun je kiezen: je doet nog 1 jaar studiespesialisering en als je het goed doet heb je dan je diploma. Of je gaat als praktikant (lærling) 2 jaar in een bedrijf werken en dan heb je na die 2 jaar je diploma. Aangezien Tino na 2 jaar praktijk uitgekeken was op het paardenvak, en ook omdat zijn mentor vond dat hij intelligent genoeg was om general studiespesialisering te doen, heeft hij voor het laatste gekozen. Maar door de moeilijke start en omdat hij het noors nog niet goed genoeg machtig is, was het beter om dat ene jaar te spreiden over 2 jaar. Maar daar is toestemming voor nodig van de provincie. Binnenkort is er dus een vergadering met Storsteigen, PPT en provincie om te kijken wie verder mag en wie niet. De provincie neemt meestal de aanbeveling van school en PPT over, als die er tenminste 100% achter staan. Gelukkig is dat bij Tino het geval. We weten pas in april of de toestemming ook daadwerkelijk wordt verleend. We hopen van wel, anders is hij in juni klaar met school en heeft hij nog geen diploma.

Loreena had afgelopen zaterdag 2 concerten met het Tolga-Os Janitsar, Het was het traditionele nieuwjaarsconcert, alleen nu waren er 2. Dat kwam omdat het Nidaros Jongenskoor uit Trondheim meedeed. 's Middags was het in Os en 's avonds in Tolga. Ik had er graag heen gewild, maar een toegangsprijs van 300 kr (33,50 euro) was een beetje teveel van het goede. Financieel zitten we een beetje krap, dus we moeten uitkijken wat we uitgeven. Gelukkig heeft Sindre Riis een mooie foto van Loreena gemaakt:
Loreena tijdens het concert (Foto: Sindre Riis)
Afgelopen maandag kreeg ik te horen dat de locatie voor de yogacursus die woensdag is begonnen, niet doorging. Erg fijn om dat 2 dagen vantevoren te horen te krijgen, terwijl ik de aanvraag vorige maand al had gedaan en ook al toestemming had gekregen. Degene die de toestemming introk verwees me naar KREAnøst en Ingrid Eide. Gelukkig had zij een goed voorstel voor me. Ze zijn bezig om van de 1e etage van het Handelssenter in Tolga (ik had mijn yogastudio daar op de begane grond) een soort kantoorhotel te maken. Er staan namelijk veel kantoren en kantoortjes leeg en nu willen ze bedrijven en bedrijfjes aantrekken via het kantoorhotelconcept. Daarvoor moeten de ruimtes wel allemaal opnieuw geverfd worden, om het aantrekkelijker te laten uitzien. In ruil voor mijn schilderkunsten mag ik nu gratis gebruik maken van een ruimte daar.

Ik had 10 aanmelding voor de yogacursus in Tolga, er kwamen er maar 5 opdagen. 2 waren ziek en eentje kon toch helaas niet komen die avond en van 2 heb ik niets gehoord. Maar goed, aangezien ik toch niet voor de ruimte hoef te betalen, was dit ook prima. Aanstaande maandag begin ik weer met een yogacursus in Os, ook daar 10 aanmeldingen. En ook de 60+ yoga in Tynset gaat goed, ik had 6 dames voor mijn neus afgelopen woensdagochtend. En donderdagochtend nog een privelesje bij iemand thuis. Donderdagmiddag ben ik naar Aleida geweest, eerst gezellig kopje thee drinken en daarna nog een lekkere wandeling gemaakt in de wind. De temperaturen zijn nu niet meer zo laag als tijdens de kerst (nu rond de -5), maar het is wel meer gaan waaien en dat maakt het ook koud

Vorige weekend arriveerde orkaan Nina bij de Noorse kust. Wij hebben niet echt veel wind gehad hier, maar wel veel sneeuw. En dat is nooit erg in de winter :-)

Vanmiddag gaan we boodschappen doen in Tynset, daar halen we gelijk Tino en Loreena op en eind van de middag vertrekken Matjo en ik richting Trondheim. Matjo heeft daar morgenochtend om 9 uur het examen voor de Bergenstest en aangezien het 3 uur rijden is, leek het ons verstandiger een hotelletje te boeken. Het examen duurt 6 uur. Ik ga lekker Trondheim in, nog wat spulletjes kopen die ik nodig heb en verder lekker rondkijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten