Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

donderdag 8 januari 2015

En toen was het 2015

Na de kerst volgden een paar rustige dagen. Beetje boodschappen doen, huishouden en gezellig knutselen met Loreena.
Gezellig creatief doen met z'n 2tjes.
Dinsdagavond 30 december begon het ineens te dooien. Er was een flinke storm in het noorden aan de gang, daar dooide het heel hard. En wij kregen daar een staartje van. Het heeft zo'n 2 dagen gedooid, waardoor de sneeuw uit de bomen viel en het spiegelglad werd op de weg. Op 31 december moesten we nog even naar Tolga. Hein en Danielle kwamen de bank en stoelen halen uit de yogastudio en we moesten nog wat boodschappen hebben voor oud en nieuw. Toen we naar Tolga reden zag je precies de grens waar het gedooid had en waar de temperatuur nog onder nul was. In Tolga vroor het nog, alle bomen waren nog wit. De grens lag bij Vingelsåsen. Daarboven was alle sneeuw uit de bomen verdwenen. Niet leuk, dooi in december!

's Middags heb ik weer oliebollen gebakken. Eerst oliebollen zonder rozijnen en sukade. Het deeg met rozijnen wilde niet rijzen en heb ik dus weg moeten gooien. Nog maar een keer geprobeerd en toen wilde het deeg wel rijzen. De oliebollen smaakten heerlijk, vonden we allevier.

Oliebollen bakken.
Ziet er goed uit.
En smullen maar.
Oudejaarsavond hebben we naar een film op tv gekeken en om 12 uur snel naar buiten. De buren hadden namelijk een feestje en staken veel mooi siervuurwerk af. Ook in Vingelen ging behoorlijk wat siervuurwerk de lucht in. Gelukkig hebben ze hier niet van dat knalvuurwerk en vuurwerk wordt pas rond 12 uur afgestoken. Goed geregeld! Ik heb gelijk mijn fotostatief uitgeprobeerd met o.a. deze foto's als resultaat:
In de verte vuurwerk wat afgestoken werd in Vingelen.

Vuurwerk afgestoken door de gasten van de buren.
Wij hadden gezellige lichtjes :-)
Op 1 januari zijn we 's middags naar Peter en Ingrid gereden. Bij ons was de temperatuur inmiddels net onder nul, bij Peter en Ingrid was het nog boven nul. De weg van Tolga naar Kåsa was behoorlijk glad, gelukkig was er net zand gestrooid, anders hadden we waarschijnlijk Kåsa niet gehaald. Het laatste stukje van de oprit (die een kilometer langs is) van Peter en Ingrid was spiegelglad. Het allerlaatste stukje ging redelijk steil omhoog en toen we bijna boven waren met de auto, konden we niet meer verder. Het was te glad en de auto gleed langzaam achteruit. Onderen aangekomen zijn Loreena en ik snel uitgestapt (we zaten achterin), Tino vond het allemaal wel spannend en is blijven zitten. Loreena en ik zijn naar boven geglibberd, naar het huis van Peter en Ingrid, die ons al op stonden te wachten. Peter is even bij Matjo en Tino gaan kijken. Met wat geduw van Tino tegen de auto en Matjo achter het stuur wisten ze de auto weer in de goede richting te krijgen. Daarna konden we weer bijkomen met lekkere oliebollen en koffie.

Zondag 4 januari had het inmiddels weer gesneeuwd en was de temperatuur gelukkig weer onder nul. Loreena en ik besloten om de skies maar weer eens uit te proberen. We zijn de weg richting Olaberget afgeskied en weer terug. Was weer even wennen in het begin, vooral voor mij oud besje, maar ik kreeg de slag gelukkig weer snel te pakken. Wat volgde de volgende dag was flinke spierpijn. Ja, ja, je moet er wat voor overhebben om een beetje te kunnen langlaufen.

Nogal onscherpe foto, maar zoveel sneeuw was er weer gevallen.
Daar gaan de dames.
Zondagavond heeft Matjo Tino weer terug gebracht naar Alvdal. Op de terugweg zag hij het Noorderlicht en heeft mij gelijk gebeld. Loreena en ik zijn direct naar buiten gehold, met fototoestel en statief en ik heb zowaar wat mooie foto's kunnen nemen. Het Noorderlicht was er maar kort, na 10 minuten was het weer verdwenen. Het blijft een mooi verschijnsel!



En maandag brak het normale leven weer aan. Loreena weer naar school, Matjo naar zijn kantoor in Os. En ik nu thuis. Ik ben weer begonnen met allerlei voorwerpen te decouperen en de yogacursussen voor te bereiden. Volgende week woensdag begint de cursus in Tolga, ik heb nu 7 deelnemers daarvoor. En de week daarop weer een cursus in Os, als het goed is heb ik daar 8 deelnemers. Woensdagochtend weer de 60+ yoga bij de Frivilligssentrale in Tynset. Er waren 3 dames dit keer. Na afloop vroeg Aud Mary of ik nog even thee kwam drinken. Ach ja, waarom niet, altijd gezellig. Daarna richting Tolga, even naar de bieb en de bank en even op de koffie bij Hein en Danielle in de werkplaats. En over Aud Mary gesproken: in de kerstvakantie zijn we nog even bij hen op de koffie geweest en toen vroegen ze of ik weer interesse had om in mei, juni en juli in de bloementent in Tynset te komen werken. Ja dus! En ondertussen heb ik ook al bedacht om te vragen of ik daar wat van mijn spullen mag verkopen. Ik versier ook bloempotten, dus dat past er mooi bij, dacht ik zo.

Bloempot die ik voor  Loreena als kerstcadeautje heb gemaakt.
Fotolijstjes die ik in een 2de handswinkel heb gekocht en gedecoupeerd heb met servetten. En daarin de foto's van afgelopen oktober van Neeltje Jans en 1 van 3,5 jaar terug van Neeltje Jans.
En nu we het toch over creatief bezig zijn hebben, hier nog een foto van de bureaustoel van Loreena die ik opnieuw bekleed heb en de nieuwe gordijnen in haar kamer:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten