Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

woensdag 19 november 2014

Sinterklaas en nog veel meer.

Vorige week donderdag ben ik naar Tynset geweest. Nu ga ik daar wel vaker heen, en dit keer was het voor de Tretuntime op de vidergående skole. Eerst maar even uitleggen wat die Tretuntime nu precies inhield. Tre is het Noorse woord voor boom en verwijst in dit geval naar een hele hoge boom die ooit op het terrein stond waar nu het nieuwe gebouw van de videregående staat. In de aula van de school verwijzen 4 hoge pilaren naar deze boom. En dan komen we gelijk uit op het woordje "tun" wat zoiets als aula betekend. En het woordje "time" betekend in dit geval "les", dus als je het letterlijk vertaald krijg je zoiets als Boomaulales. Wat dus nergens op slaat. Het ging hier om een concert van de muziekrichting, waar Loreena dus ook op zit, die de duur had van een lesuur en plaatsvond in de tretun, zoals de aula genoemd wordt. Het concert was superleuk. Wat een leuke opleiding is die muziekrichting toch. Ik heb in ieder geval zitten genieten, en velen met mij, want er was behoorlijk wat volk op af gekomen.



Vrijdag is Matjo voor een lang weekend naar Nederland vertrokken voor een ziekenbezoek. Tino en Loreena hadden beiden vrij, dus zijn we met z'n drietjeseerst naar de tandarts in Tynset geweest voor Tino en daarna op het gemak boodschappen gaan doen. 

Zaterdag was het dan Het Sinterklaasfeest in Tolga. Degenen die meehielpen moesten om 10 uur verzamelen bij Nico en Ineke in Tolga. Vandaar zijn we naar Vidarheim gegaan om daar alles klaar te zetten en te versieren.
Loreena heeft er zin in!
2 helpers (Tino en Loreena) en 2 Pieten-to-be (Sverre en Jildou).
Uitleg van een spelletje.
Linda legt 1 van de spelletjes uit.
Daarna lekker kippensoep met stokbrood eten bij Ineke. Linda en ik hebben de mensen geholpen die als Zwarte Piet verkleed gingen. Er moest hier en daar nog wat versteld worden aan de pakken en daar kwam mijn ervaring met dat soort dingen handig van pas. Ik ben rond half 2 ook naar Vidarheim gegaan voor de laatste voorbereidingen en vanaf 2 uur kwamen de mensen binnendruppelen. Al met al zo'n 60 volwassenen en kinderen uit de hele Fjellregio: uit Rendalen, Alvdal, Tynset, Tolga en Ålen. Om kwart over 2 arriveerden de 4 Pieten, waarna de deuren van de grote zaal opengingen en de kinderen konden beginnen met allerlei leuke spelletjes. De kinderen waren in 3 groepen verdeeld: elke Piet een groep en hoofdpiet hield toezicht. Tussendoor kon elk groepje ook nog skypen met de Sint en zijn hoofdpiet in Nederland. Dit had Linda geregeld en dat was een doorslaand succes!

Ineke heeft lekkere kippensoep gemaakt.
Tussendoor even naar de intocht van Sinterklaas in Nederland kijken.
Blijft gezellig, zo'n intocht :-)
We hadden ook een Noorse Piet: Kari. Zij is hier bezig de hoofdpiet, Nico, aan het schminken.
Sverre en Jildou in hun pietenpakken.
En hier zijn ze echt Zwarte Pieten.
Hoofdpiet Nico
En Noorse Piet Kari.
Even poseren voor de statiefoto.
Het barpersoneel staat in de startblokken.
De aankomst van de Pieten bij Vidarheim, waar zingende kinderen hen stonden op te wachten.
3 Nederlandse dames die al heel lang in Noorwegen wonen, maar het supergezellig vonden het Sinterklaasfeest mee te vieren.
Barman Tino
Loreena en Piet 007 (Sverre)
Ik heb nu eindelijk in levende lijve kennis kunnen maken met Paul Uijting en Heleen Vogel, mensen die ook in Tholen hebben gewoond. Ik had al een paar jaar contact met Heleen via FB en ook haar schoonmoeder en mijn moeder hebben al met elkaar gesproken in Tholen over ons. Wat een kleine wereld soms. Maar heel leuk om ze nu ook persoonlijk te kennen.

Rond 4 uur kregen alle kinderen van de Hoofdpiet een Zwarte Pietendiploma, er werd nog even gedanst om sinterklaasliedjes en toen was het feest afgelopen. Al met al een succes en wat mij betreft voor herhaling vatbaar!

Tussendoor heb ik overigens Loreena nog even naar Tynset gebracht, want die had een korpstreff. Daarna uit eten met alle korpsen en toen nog een feest. Tino en ik waren rond 6 uur weer thuis en rond half 12 kreeg ik een berichtje van Loreena dat ze rond kwart voor 12 in Vingelen zou zijn, waar ik haar dan ook heb opgehaald.

Zondag hebben we het lekker rustig gehouden. Ik ben zelf de hele dag bezig geweest om Zeeuwse bolussen te bakken en die zijn boven verwachting erg goed gelukt! Dit dankzij het recept wat ik toegestuurd kreeg van Wil Suurland n.a.v. een stukje in de krant over onze emigratie naar Noorwegen.
De Zeeuwse Bolussen
Het stukje in de krant.
Maandagavond was Matjo weer terug uit Nederland. Dinsdag had ik een yogaworkshop in Glåmos via de Fjøsakademi. Helaas kwamen er maar 2 mensen, maar Lindsey, de eigenaresse van de Fjøsakademi, wil in 2015 wel verder met de yogaworkshops. Ze wil de marketing wat grootser aan gaan pakken. Voor mij betekent dat dus bijna elke maand een yogaworkshop. Niet verkeerd.

Vandaag, woensdag, had Loreena examen Nederlands. Ze moest naast het Noors, nog 2 vreemde talen in haar pakket hebben. Engels is zowiezo verplicht en als 2 vreemde taal heeft ze dus Nederlands. Dit moet ze dan wel zelf doen, ze krijgt geen les op school. Het examen wordt wel via de school geregeld. Vandaag had ze schriftelijk en 8 december moet ze in de buurt van Oslo haar mondeling doen. Dat wordt dus weer een dagje Oslo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten