Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

zaterdag 19 juli 2014

På ferien in Vest-Norge, dag 3: Runde en Stryn

Dinsdag eerst lekker ontbijten. Het was erg druk in het restaurant, en daardoor niet erg gezellig. Tegen tienen reden we Ålesund uit. Gelijktijdig voer ook een boot van de Hurtigruten weg. Ons doel vandaag was Runde en daarna Stryn.

We namen de veerpont bij Sulesund. Tijdens het wachten stoomde de boot van de Hurtigruten voorbij, die gelijktijdig met ons uit Ålesund vertrok, op weg naar de Geirangerfjord.

Wachten op de veerpont in Sulesund.

De Hurtigrutenboot en de veerpont.
Via een aantal bruggen kwamen we aan op Runde, dat bekend staat als vogeleiland. Op de kliffen kun je veel papegaaiduikers zien.

Eén van de vele bruggen.
We zijn eerst naar het bezoekerscentrum gereden, waar we een map van het eiland gehaald hebben. Je kon alleen bij de vogelkliffen lopen via wandelpaden, dus besloten we een poging te wagen. Helaas kreeg Loreena weer last van haar voet (nog steeds dezelfde, die is flink gekneusd), dus besloten Loreena en ik halverwege terug te gaan. Ik kon merken dat ik niet meer gewend ben aan die zilte zeelucht. Het lopen de berg op viel behoorlijk zwaar. Het 1e stuk de berg op was ook wel erg steil. Matjo is nog verder gegaan en heeft inderdaad een paar papegaaiduikers gezien.
Het was ondertussen licht gaan regenen, dus hebben we eerst koffie gedronken in het bezoekerscentrum en daarna zijn we op weg gegaan naar Stryn.
Leuke beschilderingen aan het begin van het wandelpad.
Uitzicht.

De kliffen aan de andere kant van het eiland.
In Stryn aangekomen, waren we behoorlijk moe en hebben we een kamer genomen in het 1e hotel dat we tegenkwamen: Hotel Stryn. Aardige jongeman bij de receptie, maar het hotel kon wel een verfje gebruiken hier en daar. Na even lekker gezeten te hebben in de hotelkamer, zijn we het centrum van Stryn nog even ingegaan. Hier was ook een klein winkelcentrum en ook veel winkels in de hoofdstraat. Ik heb er nog leuke servetten kunnen scoren voor mijn nieuwe hobby. We hebben in een cafetaria gegeten, lekker op het terras, want de zon was inmiddels weer gaan schijnen.

Uitzicht vanuit de hotelkamer.
Leuke huisjes, gezien vanaf de brug.