Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

Gemengd koor Sneppen op 17 mei 2015

vrijdag 12 december 2014

Kerst in Noorwegen

In mijn vorige blog vertelde ik dat de kerstmarkten helemaal niet versierd zijn in kerststijl en ik vroeg me ook af waarom. Ik heb ondertussen hier en daar wat rond gevraagd. 1 reden zou kunnen zijn omdat het adventstijd is en daarom alles sober gehouden moet worden. Wat ik weer erg tegenstrijdig vind met alle gezellige kerstverlichting die vanaf eind november buitenshuis wordt aangebracht en alle kerststerren die voor de ramen hangen. Want dat wordt dus wel gedaan. Alleen die kerstmarkten, daar wordt niks geen versiering aangebracht. Iemand van het koor dacht dat daar gewoon niet aan gedacht was. En of wij dat volgend jaar alsjeblieft willen doen, want ze vond het wel een beetje stom, dat er niks geen kerstdecoraties waren.

In de huizen van de mensen hier wordt daarentegen genoeg gedaan aan kerstversieringen! Tot en met de dekbedovertrekken toe. Eerst wordt alles paars versierd (de 4 weken voor de kerst = advent en paars is de kleur van advent). Na de 4e zondag wordt alles omgetoverd in rode versieringen: rode kerstgordijnen, een heleboel julenisser (noorse kerstkabouters) en veel kaarsen. De kerstboom komt echter pas op kerstavond in huis en blijft daar staan tot Driekoningen en vaak nog veel langer.

Een paar van mijn julenisser.
 

Nu even terug naar vorige week zaterdag, naar het Julebal van Loreena. Ze zag er uit als een plaatje, maar helaas kwam iedereen al dronken aan op het feest. Dat is dus heel normaal hier, eerst een soort voorfeest waar ingedronken wordt en daarna naar het hoofdfeest. En dat is dus helemaal niks voor Loreena, die houdt helemaal niet van al die dronken jongelui die soms nauwelijks meer op hun benen kunnen staan. Dus na een uur had ze het wel gezien en belde ze of Matjo haar op kon komen halen. Jammer hoor. Gelukkig heeft ze vandaag (vrijdag) een jentekveld (meidenavond) in Alvdal bij een klasgenootje en blijft ze ook slapen.
Klaar voor het Julebal.
Tino heeft vandaag zijn Julebord op school, ben benieuwd hoe dat zal gaan. Waarschijnlijk blijft hij over dit weekend, dus zie we hem pas weer volgende week vrijdag, als de kerstvakantie begint.

Afgelopen zondag zijn we naar de verjaardag van Aleida geweest. Het was weer gezellig met al die Nederlanders. 's Avonds heeft Matjo Tino weer terug naar Alvdal gebracht en ik ben naar Tynset gereden, om het concert van het Nord-Østerdal Symfonieorkest bij te wonen, waar Loreena ook in speelt. Het was een leuk en afwisselend concert en ik was natuurlijk weer apetrots op mijn dochter.

Jaja, Loreena staat er ook tussen!
De yogalessen zijn afgelopen voor dit jaar en zodoende had ik tijd om al mijn kerstversieringen weer tevoorschijn te halen en uit te stallen. Verder nog een gezellige wandeling in de sneeuw gemaakt met Aleida afgelopen woensdag. Eerst had ik nog een lesje yoga voor 60plussers in Tynset, daarna nog even langs bij Magnar en Aud Mary, die een kerstcadeautje voor me hadden: het kabouterstelletje op het bankje op de 1e foto hierboven. Hartstikke lief van ze! En daarna richting Aleida voor de wandeling in de sneeuw. We boffen hier met de sneeuw, want in het dal ligt veel minder en in grote delen van Noorwegen is het nog groen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten